مراقبت از پوست بعد از عمل لیزر

مراقبت از پوست بعد از عمل لیزر

دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای شیوه‌های سنتی رفع موهای زائد باشد. این شیوه ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به واکس یا اصلاح دارد و همچنین مخاطرات کمتری را به همراه دارد. در سال‌های گذشته لیزر توانسته در سرتاسر جهان به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند. بعد از انجام عمل لیزر راهکار هایی برای مراقبت از پوست وجود دارد که می‌تواند برای کاهش ناراحتی و بهتر شدن درمان تاثیرگذار باشد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا این راهکار را به شما معرفی کنیم.

برطرف کردن عوارض جانبی اولیه بعد از درمان

  • بلافاصله بعد از درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر می‌توانید از بسته‌های یخ برای بهتر شدن حس خود استفاده کنید. دستگاه لیزر می‌تواند حسی مانند آفتاب سوختگی ایجاد کند که چندان خوشایند نیست. این حس می‌تواند همراه با قرمزی و تورم باشد. بسته یخ می‌تواند این حس را به خوبی کنترل کند. اگر کیسه یخ در اختیار ندارید می‌توانید مقداری یخ درون حوله قرار داده و سپس از آن روی پوست استفاده کنید. می‌توانید در روز سه بار از این شیوه استفاده کنید.
  • استفاده از گیاه آلوئه وار. آلوئه ورا کاربرد بسیار خوبی برای کاهش حس بد روی پوست دارد و می‌تواند برای قرمزی و تورم تسکین بخش باشد. تهیه کردن آلوئه ورا در تمامی نقاط جهان کاری بسیار آسان است. می‌توانید از این گیاه به صورت مستقیم روی پوست استفاده کنید. استفاده از این گیاه سه بار در روز مناسب است.
  • اگر دو شیوه قبلی چندان پاسخ گو نبوده است می‌توانید از داروهای مسکن و ضد درد استفاده کنید. اگر درد ناشی از عمل لیزر بیش از 24 ساعت ادامه داشت بهتر است که با پزشک معالج خود مشورت کنید.

محافظت است پوست، امری بسیار حیاتی

  • حتما باید از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید. نور خورشید می‌تواند پوست درمان شده توسط لیزر را بیش از پیش تحریک کند و باعث افزایش قرمزی و حتی تورم شود. حداقل کار این است که بیمار مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. اگر انجام اینکار برای شما مقدور نیست باید در ابتدا با استفاده از لباس پوست خود را پوشش دهید. همچنین پیشنهاد می‌شود که از کرم های ضد آفتاب با کیفیت مناسب استفاده کنید تا بیشترین محافظت از پوست انجام شود. در کنار آن باید گفت تا چند هفته بعد از اتمام درمان باید از برنزه کردن پوست به صورت طبیعی، با دستگاه یا حتی کرم‌های مخصوص خودداری کنید. ملاحظات و محافظت از پوست باید از حداقل تا شش هفته بعد از عمل ادامه پیدا کند.
  • دستگاه لیزر با به وجود آوردن انرژی حرارتی فولیکول‌های مو را نابود می‌کند. این حرارت تا مدت 48 ساعت در پوست باقی می‌ماند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در این زمان از قرار دادن پوست در معرض حرارت جلوگیری کنید. اگر قصد استحمام دارید بهتر است که از آب داغ استفاده نکنید. همچنین در این مدت زمان نباید وارد فضاهای داغ مثل سونا شوید.
  • همانگونه که گفته شد نباید حرارت بدن افزایش پیدا کند. به همین خاطر تا 48 ساعت نباید فعالیت ورزشی انجام دهید. ورزش باعث می‌شود که حرارت بدن افزایش پیدا کند و به همین خاطر شاهد تشدید قرمزی و حتی تورم پوست خواهید بود.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب

  • پیشنهاد می‌شود که منطقه درمان شده از طریق لیزر را تمیز نگه‌ دارید. البته برای اینکار بهتر است که از پاک کننده‌های ضعیف استفاده کنید. امکان استحمام به صورت عادی وجود دارد اما نباید از آب داغ استفاده کنید.
  • به خاطر حساس شدن پوست بعد از انجام عمل لیزر، می‌توانید از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید. این مرطوب کننده می‌تواند برای برطرف کردن حس خشک شدن پوست بعد از عمل نیز بسیار کمک کند. بهتر است که روزی چند بار از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • استفاده از لوازم آرایشی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. بعد از عمل لیزر پیشنهاد می‌شود که تا 24 ساعت و حتی بیشتر تا رفع کامل حساسیت‌ها و قرمزی از هیچگونه لوازم آرایشی استفاده نکنید.
هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن