استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند باعث به وجود آمدن اِسکار شود؟؟

استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند باعث به وجود آمدن اِسکار شود؟

مانند هر نوع عمل درمانی، استفاده از دستگاه لیزر ریسک‌های خاصی را به همراه دارد. یکی از این ریسک‌ها به وجود آمدن اسکار و زخم است. بسیاری از کلینیک‌ها قبل از شروع درمان فرمی را در اختیار بیمار قرار می‌دهند که باید امضا شود. در این فرم امکان به وجود آمدن اسکار و زخم وجود دارد. البته باید گفت که امکان به وجود آمدن اسکار به صورت کلی بسیار کم است اما در حقیقت ظهور عوارض جانبی در درمان موهای زائد با استفاده از لیزر به چند دلیل بستگی دارد.

در ابتدا باید به مهارت اشاره کرد. فردی که عمل را انجام می‌دهد باید مهارت و البته تجربه مناسبی داشته باشد. مورد دوم قابلیت بدن شما برای ترمیم است. مورد سوم میزان ملانین موجود در پوست خواهد بود. در انتها نیز لیزری که برای درمان موهای زائد در بدن شما استفاده می‌شود نیز بسیار تاثیرگذار است. بعد از انجام عمل لیزر شاهد عوارض جانبی مثل قرمزی، ناراحتی و حساسیت پوست و حتی تورم خواهید بود. این عوارض بسیار شایع و البته طبیعی هستند و بدون نیاز به نگه‌داری درمانی صرف چند ساعت تا یک روز رفع می‌شوند. در مواردی امکان به وجود آمدن تغییر رنگ پوست نیز وجود دارد که برخی از آن به اشتباه به عنوان اسکار یاد می‌کنند. این تغییر رنگ پوست معمولا بعد از چند هفته به صورت خودکار ترمیم می‌شود.

مهارت، تاثیرگذار در کاهش مخاطرات

همانگونه که اشاره شد، استفاده از دستگاه لیزر مانند هر فرآیند درمانی دارای مخاطرات و ریسک‌هایی است. اسکار نیز یکی از ریسک‌های بسیار نادر استفاده از لیزر است. در واقع به وجود آمدن اسکار به صورت مستقیم با مهارت و تجربه فرد درمان کننده دارد. اگر فرد از مهارت و تجربه خوبی برخوردار باشد، ریسک به وجود آمدن اسکار بسیار کم است. اسکار بیشتر در زمانی به وجود می‌آید که فرد تجربه مناسب برای درمان از طریق دستگاه لیزر را ندارد. تجربه نیز کمک می‌کند که پزشک از لیزری مناسب با پوست و موی بیمار استفاده کند. بهره گیری از لیزر مناسب، احتمال به وجود آمدن عوارض جانبی نادر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

نکاتی مهم برای پیدا کردن افراد ماهر برای انجام عمل لیزر

  • در ابتدا باید دقت کنید که معیار اصلی نباید هزینه‌ها باشد. هر کلینیک، قیمت مخصوص به خود را برای درمان لیزر به شما ارائه می‌کند. اشتباهی که بسیار رایج است و باعث می‌شود که کاربران با عوارض جانبی مثل اسکار برخورد کنند، انتخاب کمترین قیمت برای انجام لیزر است. قیمت ارزان همیشه باید علامت سوالی را در ذهن شما ایجاد کند. لیزر خدمتی ارزان قیمت نیست و به همین خاطر وقتی با قیمت‌های بسیار پایین مواجه شدید بهتر است که از انتخاب آن صرف نظر کنید.
  • همیشه در مورد سابقه فرد معالجه کننده سوال کنید. دستگاه‌های لیزر به صورت خودکار مخاطرات بسیار کمی را به همراه دارند و اگر فرد معالج تجربه خوبی در استفاده از آنها داشته باشید حتی این مقدار نیز کمتر خواهد شد. یک فرد ماهر در جلسه مشاوره‌ای می‌توانید در مورد مخاطرات با شما صحبت کرده و راهکار‌هایی برای کاهش آنها در اختیار شما قرار دهد.
  • تمیز بودن. سعی کنید همیشه نسبت به تمیزی اتاقی که درمان در آن انجام می‌شود حساس باشید. نیازی به توضیح در این مورد نیست، اتاق عمل پروسه‌های پزشکی باید همیشه کاملا تمیز باشد.
  • همیشه درخواست عکس برداری داشته باشید. دکتر‌ها معمولا برای درک بهتر بیمار عکس‌هایی قبل و بعد از درمان تهیه می‌کنند تا بیمار دید بهتری نسبت به پیشرفت داشته باشد.

همیشه برخی از افراد ریسک بالاتری برای انجام عمل لیزر دارند. افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، افرادی که رنگ پوست آنها تیره است، افرادی که رنگ موهای آنها روشن و یا قرمز است، همیشه ریسک بیشتری دارند. این ریسک شامل به وجود آمدن اسکار نیز خواهد بود. برای درمان پوست‌های تیره معمولا از لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود. این لیزر به خاطر طول موج بالاتر خود قدرت درمان پوست‌های تیره را دارد.

کاهش مخاطرات

اگر تمامی موارد بالا را رعایت کردید باید گفت که هنوز هم راهکارهای مختلفی برای کاهش مخاطرات عمل لیزر به خصوص اسکار وجود دارد. حتماباید از کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید. اینکار را چند هفته قبل و بعد از عمل انجام دهید. البته استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت کلی به سلامت پوست کمک زیادی می‌کند. در کنار آن بعد از عمل می‌توانید برای کاهش حس ناراحتی از کیسه یخ استفاده کنید. همچنین اگر شاهد مشکلاتی مانند تاول، خراشیدکی و خون ریزی بودید، بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما با پزشک معالج در مورد آنها مشورت کنید.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن