نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه لیزر

بایدها و نبایدها برای نگهداری دستگاه لیزر

همان‌طور که می‌دانید لیزر موهای زائد یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های درمانی برای رفع موهای زائد محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در میزان تأثیرگذاری و نتیجه‌بخشی درمان با لیزر تجهیزات و دستگاه‌های مورداستفاده است. به‌طورکلی می‌توان گفت که لیزر برای تمام افراد نتیجه‌بخش است؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که برای دستیابی به بهترین نتایج باید از دستگاه مناسب و سازگار با نوع پوست و مو استفاده کرد.

باتوجه‌به این موارد به نقش مهم دستگاه‌ها در کلینیک لیزر می‌توان پی برد؛ بنابراین تمام موارد مربوط به نگهداری این دستگاه‌ها و افزایش طول عمر آنها حائز اهمیت است. نگهداری دستگاه لیزر نیاز به رعایت نکات مهمی دارد که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم. به‌طورکلی نگهداری این دستگاه‌ها دشوار نبوده و به‌وسیله کارهای ساده انجام می‌شود. همین کارهای ساده باعث می‌شوند که دستگاه طول عمر بیشتری داشته و نیازی به تعمیر نداشته باشند. به‌این‌ترتیب با رعایت نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر می‌توانید در میزان هزینه‌های مربوط به تعمیرات صرفه‌جویی نمایید. از آن جایی که هزینه قطعات دستگاه‌های لیزر بسیار بالا است، اطلاع از نکات و نحوه نگهداری دستگاه لیزر اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این نکات مهم را عنوان کرده و عوامل تأثیرگذار در افزایش طول عمر دستگاه را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر

در این بخش به نکات مهم در زمینه نگهداری دستگاه لیزر اشاره می‌کنیم. جهت آشنایی با این نکات این بخش را بادقت مطالعه کنید. رعایت نکات ذکر شده در این بخش می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش طول عمر و هزینه‌های دستگاه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین نکات در نگهداری این دستگاه‌ها موارد زیر هستند.

محل نصب دستگاه

در خصوص محل نصب  باید به نکات زیر توجه داشت:

  • دمای اتاق باید بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت اتاق مربوطه باید حدود ۶۰ درجه باشد.
  • از نصب دوش در اتاق لیزر خودداری شود.
  • از ups  برای جلوگیری از آسیب ناشی از نوسانات برق استفاده شود.
  • در اتاق مربوطه اسپیلت یا کولر قرار داده شود.
  • از قراردادن دستگاه در مجاورت تجهیزات با فرکانس‌های بالا جلوگیری شود.

از نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر چه می­دانید؟

تهویه دستگاه

از دیگر نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر تهویه مناسب دستگاه است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که منجر به افزایش طول عمر دستگاه لیزر می‌شود خنک ماندن دستگاه است. برای خنک ماندن دستگاه به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دستگاه لیزر و سیستم خنک‌کننده در مجاورت وسایل گرمایشی و گرمازا قرار داده نشوند.
  • درصورتی‌که تهویه مناسب در اتاق وجود ندارد، از باز کردن درها و پنجره‌ها برای تعویض هوا استفاده نشود؛ چراکه گردوغبار و رطوبت می‌تواند وارد اتاق شود، همچنین دمای خنک اتاق نیز هدر می‌رود.
  • اطراف دستگاه لیزر نباید هیچ‌گونه دستگاه دیگری وجود داشته باشد. حداقل نیم متر فاصله از دستگاه‌ها لازم است.

نظافت و تمیزی دستگاه

نکته مهم بعدی در زمینه نگهداری دستگاه لیزر، نظافت محیط و دستگاه است. برای تمیزکردن دستگاه به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در اتاق لیزر از کفش جداگانه استفاده کنید.
  • اصلاح موی بیمار باید خارج از اتاق لیزر انجام شود.
  • از الکل مخصوص در اتاق لیزر استفاده کنید.
  • برای تمیزکردن هند پیس‌ها از ضدعفونی‌کننده‌های مخصوص پزشکی استفاده کنید. تمیزکردن قسمت‌های خارجی دستگاه باید به کمک پارچه و آب و صابون انجام شود.
  • از مداد سفید برای علامت‌گذاری روی دستگاه استفاده نکنید.

استفاده از لباس و کفش مناسب

نکته دیگر در نگهداری دستگاه مربوط به عدم استفاده از لباس‌های پشمی است. از لباس‌های پشمی در اتاق لیزر استفاده نکنید و در صورتی مراجعه‌کنندگان چنین لباس‌هایی بر تن داشتند، حتماً به آنها تذکر دهید. بهتر است این موارد پیش از مراجعه افراد و شروع درمان به آنها اطلاع داده شود. علت این موضوع به خراب‌شدن فن‌های دستگاه به دلیل جذب کرک و پشم برمی‌گردد. همچنین استفاده از کفش مناسب در اتاق لیزر اهمیت زیادی دارد.

اهمیت تمیزی فن‌ها

از دیگر نکات مهم در افزایش طول عمر دستگاه لیزر تمیزکردن فن‌ها است. فن‌های دستگاه باید با جاروبرقی و در فواصل منظم تمیز شوند. فن‌ها در صورت تمیز ماندن می‌توانند به افزایش کارایی دستگاه کمک کنند.

تعویض به‌موقع قطعات معیوب

نکته دیگر تعویض قطعات معیوب است. برای تعویض قطعات معیوب باید فوراً اقدام کنید. داغ شدن هند پیس‌ها می‌تواند به دلیل سوختن لنز باشد؛ بنابراین لازم است فوراً برای تعمیر آن‌ها اقدام کنید. همچنین نشتی آب از دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید پیگیری شود. تعمیرات دستگاه لیزر موهای زائد به‌گونه‌ای است که از عهده هر تکنسینی برنمی‌آید. شما باید در این زمینه از افراد متخصص و باتجربه کافی استفاده کنید. در صورت تعمیر به‌موقع بسیاری از مشکلات دستگاه به‌کلی برطرف می‌شود. لازم به ذکر است که اگر نکات مهم مربوط به نگهداری دستگاه لیزر را به‌خوبی رعایت کنید، ممکن است از بسیاری از آسیب‌ها و خرابی‌های دستگاه جلوگیری کرده و در هزینه‌های مربوط به تعمیرات صرفه‌جویی کنید.

تنظیم صحیح درجه حرارت دستگاه

تنظیم درجه دستگاه نیز اهمیت زیادی دارد. از حرارت بالا استفاده نکنید و دستگاه را با درجات پایین روشن کنید تا گرم شود. زیرا درصورتی‌که از درجه‌های بالا شروع کنید، ممکن است فلش لامپ دستگاه بشکند.

استفاده از آب

یکی دیگر از مسائل مهم دررابطه‌با نگهداری دستگاه لیزر آب مناسب دستگاه است. در این زمینه لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نشانگر آب دستگاه باید به‌صورت روزانه چک شود. بررسی این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که نداشتن آب آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.
  • حتماً در هنگام خرید آب به تعداد موردنیاز توجه داشته باشید و پیش از تمام شدن آخرین گالن نسبت به خرید به‌موقع آن اقدام کنید.
  • میزان استفاده از آب در هر دستگاه بسته به مقدار استفاده ۱۵ الی ۳۰ روز برآورد می‌شود. استفاده از آب دیونیزه اهمیت زیادی دارد. حتماً آب دیونیزه را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.
  • در صورت جابه‌جایی دستگاه لازم است که آب دستگاه تخلیه شود.
  • فیلترهای آب باید به‌صورت سالانه تعویض شوند.
  • توجه به عدم پیچ‌خوردگی هند پیس اهمیت زیادی دارد چرا که این موضوع باعث جلوگیری از انسداد لوله‌های آب می‌شود.

اهمیت رعایت نکات لازم در نگهداری از دستگاه لیزر

نکات نگهداری از دستگاه لیزر در فصول گرم و سرد

از دیگر نکات مهمی که در نگهداری دستگاه لیزر باید به آن توجه داشته باشید، شرایط محیطی دستگاه است. نگهداری دستگاه در فصول گرم مانند تابستان نیاز به رعایت نکات مخصوصی دارد. همچنین نگهداری از این دستگاه‌ها در فصل زمستان نیز نکات دیگری لازم دارد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم. با رعایت این نکات می‌توانید شرایط خوبی برای نگهداری دستگاه فراهم کرده و به افزایش بهره‌وری و طول عمر دستگاه کمک کنید. از جمله مهم‌ترین شرایط برای نگهداری دستگاه‌های لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای محیط باید بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت دستگاه در حد ۶۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. اما می‌تواند بین ۴۰ تا ۷۰ درصد باشد.
  • دستگاه لیزر نباید در مجاورت دستگاه‌های دیگر باشد. همچنین این دستگاه‌ها نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر در فصول گرم سال

نگهداری دستگاه لیزر در فصلی مانند تابستان به دلیل افزایش شدید دما و قرارگیری دستگاه در معرض گرمای خورشید بسیار دشوار است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید در این مورد رعایت کرد موارد زیر هستند:

  • حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که باید از قرارگرفتن دستگاه در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید.
  • درصورتی‌که دستگاه زیر پنجره قرار دارد، از پرده مناسب استفاده کنید تا نور و گرمای خورشید مستقیماً به آن برخورد نکند.
  • استفاده از تهویه مناسب می‌تواند به گردش هوای محیط کمک کند. دستگاه لیزر و قطعات مربوط به آن را مستقیماً در برابر کولینگ یا سیستم خنک‌کننده قرار ندهید.
  • محلول کولانت دستگاه به دلیل گرمای زیاد در این فصل ممکن است تبخیر شده و نیاز به تعویض فوری داشته باشد. حتماً به این موضوع توجه داشته باشید تا قبل از بروز هرگونه خطا در دستگاه، مخزن آن را پر کنید چرا که خالی‌شدن مخزن می‌تواند با ایجاد حباب‌های هوا به لامپ و قطعات دستگاه صدمه وارد کند.
  • استفاده از محلول کولانت استاندارد اهمیت زیادی دارد. حتماً از آب مقطر به‌جای آب مقطر دیونیزه استفاده کنید.
  • کولانت مناسب باید یک یا دو بار در ماه تعویض شود.
  • استفاده از اسپیلت در اتاق لیزر نکته بسیار مهمی است. اسپیلت مورداستفاده در اتاق لیزر باید زیر ۲۴ درجه تنظیم شود.
  • بهتر است در اتاق لیزر از یک دماسنج مناسب استفاده کنید.
  • در شهرهای گرم که شب‌ها نیز دما بالا است روشن ماندن اسپیلت و تنظیم آن روی ۳۰ درجه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نکات مهم در نگهداری دستگاه لیزر در فصول سرد سال

در فصل زمستان به دلیل پایین آمدن شدید دما نکاتی لازم است رعایت شود. پایین آمدن دما می‌تواند باعث ایجاد تراکم در تیوب لیزر شود که این موضوع باعث صدمه رسیدن به دستگاه می‌شود. از سوی دیگر روغن‌ها و گریس‌ها سخت‌تر می‌شوند و به قطعات دستگاه آسیب وارد می‌کند. در این فصل لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دستگاه لیزر را در مجاورت مستقیم سیستم‌های گرمایشی قرار ندهید چرا که همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد گرمای زیاد می‌تواند به دستگاه آسیب وارد کند. حتی خاموشی دستگاه بر اثر گرمای زیاد نیز محتمل است.
  • از یک تنظیم‌کننده دما استفاده کنید و دمای محیط را روی ۱۵ درجه تنظیم نمایید. از تنظیم دما زیر ۱۵ درجه خودداری کنید.
  • قبل از روشن‌کردن و استفاده از دستگاه می‌توانید دمای محیط را به‌تدریج گرم کنید.
  • عایق‌بندی و اتاق نیز بسیار کمک‌کننده است. اگر دمای خنک‌کننده از ۱۵ درجه کمتر باشد، دستگاه لیزر روشن نمی‌شود. این موضوع به‌صورت اتوماتیک و برای حفظ ایمنی دستگاه است؛ بنابراین برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است دمای مناسب برای کارکرد دستگاه را فراهم کنید.

روش‌های افزایش طول عمر دستگاه لیزر

هدف از رعایت نکات لازم در نگهداری از دستگاه لیزر، افزایش راندمان و طول عمر دستگاه است. افزایش طول عمر دستگاه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کلینیک شود. افزایش قیمت دلار تأثیر مستقیمی روی افزایش قیمت دستگاه‌های لیزر دارد چرا که این دستگاه‌ها وارداتی هستند؛ بنابراین با رعایت نکات مهم در این زمینه می‌توانید از هزینه‌های بیهوده جلوگیری کنید. روش‌های افزایش طول عمر دستگاه دشوار نیستند و به‌راحتی قابل‌اجرا هستند. در ادامه به مهم‌ترین روش‌ها در این زمینه اشاره می‌کنیم. حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اولین مورد در افزایش طول عمر و نگهداری دستگاه لیزر توجه به محلول خنک‌کننده است. در اکثر دستگاه‌های لیزر از آب مقطر دیونیزه استفاده می‌شود. لازم است که یک‌بار در ماه این محلول‌ها پرشده و ۳ الی ۶ ماه یک‌بار به طور کامل تعویض شوند.

توجه به نکات نگهداری دستگاه لیزر در فصول سرد وگرم سال در افزایش طول عمر آن تأثیر چشمگیری دارد. نکات نگهداری در دماهای بالا و پایین را حتماً در نظر داشته باشید. در روزهای گرم سال حتماً از اسپیلت‌های گازی استفاده کرده و دمای اتاق را زیر ۲۴ درجه تنظیم کنید. استفاده از کولرگازی نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید چرا که کولرهای آبی می‌توانند به دستگاه‌های لیزر آسیب وارد کنند. علت این امر به رطوبت ناشی از این کولرها برمی‌گردد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد رطوبت از عوامل آسیب‌زا در دستگاه لیزر محسوب می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که تعداد شات‌ها باید مطابق با تعداد تعیین شده توسط کمپانی ارائه‌دهنده دستگاه باشند و تعداد بیشتر از آن می‌تواند به دستگاه آسیب وارد کند. توجه به نشتی آب نیز حائز اهمیت است. درصورتی‌که این مورد مشاهده شد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر لازم است جهت رفع آن و انجام تعمیرات به تکنسین‌های ماهر و باتجربه مراجعه کنید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن