آسیب‌های نور آفتاب، از پوست خود محافظت کنید

دوری از نور آفتاب، بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های احتملی است. البته راهکار‌های دیگری مثل کرم‌های ضد آفتاب، استفاده از لباس یا کلا نیز برای جلوگیری از اشعه UV نور آفتاب نیز قابل استفاده هستند.

خطرات قرار گیری در نور آفتاب چیست؟

خطر اولیه قرار گیری زیاد در نور آفتاب، سوختگی است. وقتی پوست سوخته شده توسط نور آفتاب را در زیر میکروسکوپ نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که سلول‌ها و رگ‌های خونی آسیب دیدند. با تکرار این سوختگی توسط نور آفتاب، پوست عارضه‌هایی مثل خشکی، چین و چروک و تغییر رنگ را مشاهده می‌کنید و در کنار آن پوست حالتی چرمی به خود می گیرد. در حالی که پوست به نظر کمی ضخیم‌تر می‌شود اما در واقع باعث می‌شود که کبودی در آن راحت‌تر رخ دهد. آفتاب دلیل اصلی به وجود آمدن سرطان پوست است که در میان بقیه سرطان‌ها از شیوع بیشتری برخوردار است. دکترها بر این باور هستند که بسیاری از سرطان‌های پوست با دوری از نور آفتاب قابل پیشگیری هستند.

آیا نور آفتاب مزیت‌هایی دارد؟

شاید یاد گرفته باشید که نور آفتاب برای تامین ویتامین D بدن بسیار خوب است چون این ویتامین به صورت طبیعی در غذا قابل دریافت نیست. البته امروز بسیاری از مواد خوراکی به گونه‌ای عرضه می‌شوند که در فرآیند ساخت ویتامین D به آنها اضافه می‌شود. به همین خاطر دیگر قرار گرفتن پوست در مقابل نور آفتاب چندان ضروری نیست. قرارگیری در محیط بیرون از خانه باعث می‌شود که بسیاری از افراد حس خوبی داشته باشند. به عنوان مثال بازی کردن تنیس باعث افزایش سلامتی شما می‌شود. البته می‌توانید از پوست خود در مقابل نور آفتاب در محیط بیرون از خانه محافظت کنید.

چگونه از آثار مضر مور آفتاب دوری کنیم؟

دوری از نور آفتاب، بهترین راه برای جلوگیری از آثار مضر نور آفتاب است اما بسیاری از افراد مجبور هستند که در بیرون از خانه و ادارات به فعالیت بپردازند. اگر بیرون خانه و زیر نور آفتاب هستید از راهکار‌های زیر استفاده کنید:

  • همیشه از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. به صورت روزانه از این محصولات استفاده کنید تا جایی که به یک عادت تبدیل شود، دقیقا مانند مسواک زدن دندان‌ها.
  • از نور آفتاب در میانه روز دوری کنید. (از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر) اشعه UV که باعث به وجود آمدن سوختگی می‌شود، در این ساعات بسیار قوی‌تر هستند.
  • از لباس‌های محافظت کننده استفاده کنید. وقتی از خانه یا محل کار بیرون می‌روید به خصوص در زمان‌های طولانی در میان روز، سعی کنید از لباس آستین بلند، شال گردن یا حتی کلا‌های بزرگ استفاده کنید تا پوست در مقابل نور آفتاب مستقیم قرار نگیرد و در نهایت شاهد آثار مضر نباشید.
  • از عینک‌های آفتابی با فیلتر UV استفاده کنید
چگونه از آثار مضر مور آفتاب دوری کنیم؟
چگونه از آثار مضر مور آفتاب دوری کنیم؟

واحد SPF در کرم‌های ضد آفتاب به چه معنی است؟

SPF در واقع نمایانگر واحد محافظت کننده در کرم‌های ضد آفتاب است. مقدار SPF تعیین می‌کند که پوست شما در مقابل اشعه UVB چه قدر محافظت خواهد شد. هر چه میزان SPF بیشتر باشد، درجه محافظت از پوست نیز افزایش پیدا می‌کند. همه افراد باید از کرم ضد آفتاب با حداقل 30 واحد SPF استفاده کنند.(این مقدار حداقل است.) اگر به سرطان پوست دچار شدید یا نشانه‌های آن در پوست شما بروز پیدا کرده باید حتما از کرم‌هایی با SPF بالاتر استفاده کنید. بسیاری از کرم‌های جدید دارای SPF بیش از 45 هستند.

بسیار کم دچار آفتاب سوختگی می‌شوم، آیا این بدان معنی است که می‌توانم از کرم ضد آفتاب با SPF کم استفاده کنم؟

اگر می‌خواهید فقط از آفتاب سوختگی دوری کنید جواب “بله” است اما صرفا محافظت از سوختگی هدف اصلی استفاده از کرم ضد آفتاب نیست. شما باید کاهش صدمه به پوست توسط نور آفتاب را نیز در نظر داشته باشید. پوست شما می‌تواند با قرار گرفتن مداوم در مقابل نور آفتاب، آسیب ببیند. آفتاب سوختگی یک عکس العمل بدون تاخیر است اما آسیب دیدن پوست از طریق نور آفتاب در طول مدت زیاد اتفاق می‌افتد.

چه کسانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

هر فردی که بیرون از خانه یا دفتر کار زمانی را صرف می‌کند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند، این مورد شامل افراد زیر می‌شود:

  • مردان، بانوان و کودکان
  • افرادی که سریعا دچار آفتاب سوختگی می‌شود، البته کسانی که سریعا هم دچار این مشکل نمی‌شوند باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.
  • افرادی با پوست رنگ روشن و یا حتی تیره. افرادی که پوست خود را برنزه کردند.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان مناسب است؟

بله. نه تنها کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان بالای سن شش ماه مناسب است بلکه استفاده از این محصول برای مقابله با ایجاد سرطان پوست در مراحل بعدی زندگی بسیار خوب خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، استفاده از کرم ضد آفتاب روی پوست کودکان تا سن 18 سالگی، ریسک مبتلا شدن به سرطان پوست را تا 72 درصد کاهش می‌دهد.

چگونه باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

  • از کرم ضد آفتاب بیست تا سی دقیقه قبل از خارج شدن از خانه یا محل کار استفاده کنید.
  • اگر فعالیت شما به دور از خانه یا دفتر کار است، هر دو ساعت دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اینکار را حتی برای محصولاتی که گفته می‌شود در طول روز مقاوم هستند انجام دهید.
  • همه نواحی که پوشیده شده نیستند را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید که شامل گوش‌ها، صورت و پشت دست‌ها می‌شوند.
  • خسیس نباشید، از لایه ضخیم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • بانوان باید کرم ضد آفتاب را زیر آرایش استفاده کنند.
  • اگر به خاطر استفاده از ترکیبات خاص به کرم ضد آفتاب حساسیت دارید، با متخصص پوست مشاوره کنید تا محصولی مناسب را به شما معرفی کند.
هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن