کدام یک عملکرد بهتری دارد، لیزر دایود یا الکساندرایت؟

در حالی که تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر هر روز در حال پیشرفت است، تکنیک‌های جدیدی نیز پا به این عرصه می‌گذارند. تقریبا همه دستگاه‌های لیزر موجود در بازار توسط سازمان‌های بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته و می‌توانند نتیجه نسبتا دائمی در رفع موهای زائد را ارائه کنند که البته بسیار مرتبط به رنگ مو و پوست است. طبیعتا همه متخصص‌ها از یک نوع لیزر برای درمان بیماران استفاده نمی‌کنند و شما نیز باید دانشی در مورد انواع مختلف لیزر قبل از آغاز درمان داشته باشید. در این مقاله سعی شده تا عملکرد لیزر دایود و الکساندرایت مورد تحلیل قرار بگیرد.

 

تفاوت میان لیزر دایود و الکساندرایت چیست؟

هر دو لیزر به صورت عمده برای رفع موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرند اما لیزر دایود نسبت به  لیزر الکساندرایت در بازار جدید‌تر است.

 

دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود در طول موج 800 تا 810 نانومتر فعالیت می‌کنند. این طول موج بالا اجازه می‌دهد تا لیزر به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و به صورت تئوری از برخورد با ملانین و اپیدرم خودداری کرده و به صورت مستقیم سراغ فولیکول برود. در تئوری، این طول موج بالا اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد آسیب در پوست و یا تغییر رنگ پوست رفع مو زائد انجام شود. لیزر دایود روی موهای زخیم، با رنگ تیره بهترین عملکرد را ارائه می‌کند.

 

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت از طول موج 755 نانومتر برای فعالیت استفاده می‌کند که کمتر از لیزر دایود است. این لیزر نیز برای پوست‌های رنگ روشن و موهای با رنگ تیره بهترین عملکرد را دارد. این لیزر می‌تواند سطح مقطع بیشتری را تحت درمان قرار دهد و به همین خاطر درمان سرعت بیشتری دارد. در کنار آن این لیزر برای درمان گسترده روی پوست مناسب‌تر است.

 

 

مطالعات کلینیکی

در حالی هر دو این لیزر‌ها به صورت گسترده برای پوست های روشن و موهای تیره مورد استفاده قرار می‌گیرند تلاش زیادی برای مقایسه عملکرد آنها انجام شده است. در این تست افراد زیادی که تحت درمان لیزر دایود قرار گرفته بودند با افرادی که از لیزر الکساندرایت استفاده کرده بودند، مقایسه شدند. شرایط این آزمایش به شرح زیر است:

 

  • برای رسیدن به بهترین نتیجه 31 فرد (آقا و خانم) مورد بررسی قرار گرفتند که دارای رنگ پوست و موی متفاوت بودند.
  • بیماران در این آزمایش شش جلسه درمانی با فاصله زمانی چهار هفته میان هر جلسه در قسمت زیر بقل انجام دادند.
  • زیر بقل دست راست با استفاده از لیزر 755 نانومتری الکساندرایت مورد درمان قرار گرفت و زیر بقل دست چپ نیز با استفاده از لیزر دایود درمان شد.
  • تراکم مو قبل از انجام درمان اندازی گیری شده بود. بعد از انجام جلسه ششم و بعد از گذر هجده ماه نیز نتایج نهایی اندازی گیری شد.

 

نتایج مطالعه کلینیکی

هر شیوه درمان لیزر نتایج بسیار مثبتی را بعد از درمان اولیه ارائه کردند. این مقدار برای لیزر دایود 72.16 درصد کاهش و لیزر الکساندرایت 71.30 درصد بود. 18 ماه بعد از درمان، کاهش رشد مو در هر دو شیوه درمانی بسیار بالا بود. (73.71 درصد برای لیزر دایود و 71.90 درصد برای لیزر الکساندرایت) در حالی که بسیاری از بیماران عوارض جانبی مثل قرمز شدن پوست را در استفاده از لیزر الکساندرایت تجربه کرده بودند، تقریبا عوارض جانبی زیادی در هیچ کدام از دو درمان مشاهده نشد. 62.50 درصد از بیماران درمان با استفاده از لیزر دایود را نسبت به الکساندرایت دردناک‌‌تر می‌دانستند اما تقریبا همه بیماران معتقد بودند که درد هر دو شیوه لیزر کاملا قابل تحمل است. در نهایت از این مطالعه کلینیکی می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو لیزر نتایج ماندگار و طولانی مدت بسیار خوبی را ارائه می‌کنند که برای استفاده روی پوست‌های روشن و موهای تیره عملکرد بسیار خوبی دارند. هر دو لیزر نتیجه بسیار نزدیکی بعد از 18 ماه از درمان ارائه کردند.

 

نتیجه گیری نهایی

در حالی که درمان با استفاده از لیزر الکساندرایت می‌تواند عوارض جانبی موقت را به جای گذارد و لیزر دایود نیز درد بیشتری را به همراه دارد اما در واقع هر دو شیوه نتایج بسیار مناسبی را در آزمایش کلینیکی ارائه کردند. نتایجی که حتی ماندگاری آنها 18 ماه پس از درمان به خوبی قابل مشاهده بود. در نهایت می‌توانیم بگوییم که هر دو لیزر بسیار خوب روی پوست ‌های روشن و موهای تیره عمل می‌کنند. اگر پوست و موهای شما چنین مشخصاتی دارد هر دو لیزر می‌توانند برای رفع موهای زائد کمک بسیار زیادی به شما بکنند. البته قبل از شروع درمان، هیچگاه مشاوره با متخصص را فراموش نکنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

 

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن