کدام شیوه از راهکار‌های رفع موهای زائد برای شما مناسب است؟

نظر در مورد موهای زائد بدن در آدم‌های مختلف متفاوت است. برخی حساسیت چندانی نسبت به آن ندارند، برخی دیگر دوست دارند هر از چند گاهی موهای زائد بدن را از بین ببرند و در انتها نیز بعضی از افراد دوست ندارند به هیچوجه بدنشان شامل موهای زائد باشد. البته بد نیست که به یاد داشته باشیم که چرا بدن ما باعث رشد مو می‌شود و از این دلایل می‌شود به گرما، بهداشت و جلوگیری از اصطکاک اشاره کرد. در حالی که برخی دوست ندارند چیزی پایین‌تر از مژه روی بدن آنها رشد نکند اما در نهایت رفع موهای زائد امری کاملا شخصی است.

شیوه‌های متفاوت و خاصی برای انجام اینکار وجود دارد که شما می‌توانید انتخاب کنید کدام برای بدن شما مناسب است. بهترین راه برای انتخاب مناسب‌ترین شیوه، آزمون و خطا است. شما می‌توانید با تست کردن شیوه‌های مختلف بهترین آنها را انتخاب کنید. در ادامه به شیوه‌های متداول برای رفع موه‌های زائد و ویژگی‌های آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی و بررسی بیشتر و خرید دستگاه لیزر دایود

بلیچ مو (Bleach)

بلیچ به روشن کردن مو گفته می‌شود که در واقع شیوه‌ای برای رفع مو‌های زائد نیست. بلکه اینکار برای افرادی که عجله دارند انجام می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید در کمی حوصله داشته باشید. این روش معمولا در سطوح کوچک بسیار مناسب کار می‌کند. تقریبا این شیوه در همه جای بدن قابل استفاده است اما بهترین نتیجه را در صورت مشاهده خواهید کرد. همچنین باید گفت که استفاده از بلیچ در صورت پیروی از دستورالعمل‌های موجود در بسته بندی محصول بسیار راحت خواهد بود. توجه داشته باشید که مواد مورد نظر را هیچگاه بیشتر از 10 دقیقه روی پوست قرار ندهید و اگر به نتیجه مناسب نرسیدید بعد از 24 ساعت بازهم اینکار را تکرار کنید تا به رنگ مد نظر خود نزدیک شیود. توجه داشته باشید قبل از انجام بلیچ نباید حمام گرم انجام دهید. ماندگاری بلیچ تا حدود دو هفته است اما بازهم بستگی به رشد مو‌های شما دارد.

کرم پاکسازی (Depilatory Cream)

مانند بلیچ، کرم پاکسازی کمی نیاز به شلوغ‌کاری دارد پس بهتر است که رفع مو‌های زائد با استفاده از این روش در حمام انجام شود. این روش ساده و مقرون به صرفه است. همچنین کرم پاکسازی برای افرادی که برای دفعه اول اقدام به رفع موهای زائد کردند، عالی است. در دنیای رفع موهای زائد، استفاده از کرم پاکسازی بدون شک کمترین درد را به دنبال دارد و برعکس شیو (Shave) کردن اصلا شانسی برای خون‌ریزی وجود ندارد. از این کرم‌ها برای از بین بردن مود در نقاط بسیار بزرگ و قسمت‌هایی که دسترسی به آنها برای شخص راحت نیست استفاده می‌شود. استفاده از این کرم‌ها نیز بسیار آسان است، کافی است که کرم را روی ناحیه مد نظر خود بمالید و سپس بر اساس دستورالعمل مد کرم، چند دقیقه منتظر بمانید. سپس کافی است که برای تکمیل مراحل به زیر دوش حمام بروید تا مو‌های زائد برطرف شوند. قبل از استفاده از کرم پاکسازی بهتر است تست موجود برای آلرژیک نبودن را انجام دهید و به جز این هیچ محدودیتی برای استفاده از این دست کرم‌ها وجود ندارد. این نوع از کرم‌ها مو‌های زائد را صرفا تا زیر پوست از بین می‌برند و باید انتظار داشته باشید که طی دو یا سه روز شاهد رشد دوباره آنها باشید. استفاده از این شیوه نیاز به هیچ تجربه خاصی ندارد اما همانطور که انتظار می‌رود نتایج نیز بسیار سریع از بین می‌روند.

Depilatory Cream
Depilatory Cream

اپیلات (Epilate)

حتما تا به امروز شیوه اپیلاسیون برای رفع موهای زائد به گوش شما خورده است. این شیوه یکی از بالاترین میزان درد را به همراه خواهد داشت اما هر چی بیشتر از آن استفاده کنید، در نهایت حساسیت شما به درد کمتر خواهد شد. در اپیلاسیون، مو‌های زائد از ریشه کنده خواهند شد که اینکار توسط دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. این مو‌ها دوباره رشد خواهند کرد اما با استفاده بیشتر از اپیلاسیون، موهای زائد بسیار نازک خواهند شد. بهتر است که از اپیلاسیون در مکان‌های حساس بدن استفاده نشود. به عنوان مثال اپیلاسیون در پا بسیار مناسب عمل می‌کند. اپیلاسیون به صورت خشک و مرطوب انجام می‌شود. بهتر است اولین بار در محیط حمام با آب نسبتا داغ اپیلاسیون رو انجام دهید چون آب داغ باعث شل شدن فولیکول‌های مو می‌شود که در نهایت فرآیند رفع مو‌های زائد را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. لایه برداری و اپیلاسیون همگام با هم انجام می‌شوند و به همین خاطر شانس رشد مو زیر پوست بسیار افزایش پیدا می‌کند. همچنین بهتر است قبل از انجام اپیلاسیون به صورت خشک، موهای زائد را به سمت عکس رشد تکان دهید تا فرآیند بسیار بهتر انجام شود. همچنین حتما طول مو زائد برای انجام این شیوه باید به 0.5 سانتیمتر رسیده باشد. اپیلاسیون نسبت به شیوه‌های قبلی کمی دوام بیشتری دارد و می‌توانید انتظار داشته باشید که تا نزدیک به چهار هفته شاهد رشد مو‌های زائد نباشید.

Epilate
Epilate

اصلاح (شیو – Shave)

دلیل بسیار محکمی برای محبوب شدن این روش وجود دارد. شیو کردن بسیار ارزان، آسان و سریع است ولی باید به تیغ‌های بسیار تیز توجه داشته باشید. استفاده از تیغ اصلاح در همه نقاط بدن امکان‌پذیر است اما باید بدانید هر قسمت از بدن به چه شکلی اصلاح می‌شود. اصلاح با تیغ همیشه به مرطوب بودن سطح پوست نیاز دارد و اگر قصد داشته باشید که بدون مرطوب کردن پوست اصلاح کنید ممکن است به پوست خود آسیب بزنید. همچنین حتما باید به جهت رشد مو در موقع اصلاح توجه داشته باشید تا بتوانید بهتر اینکار را انجام دهید. همانطور که قبلا اشاره شد برای انجام این شیوه نیاز به هیچ کار خاصی نیست و با خرید تیغ و کشیدن آن روی سطح پوست می‌توانید کار را انجام دهید. برای آسانتر شدن اصلاح، می‌توانید سطح پوست مورد نظر را با استفاده از ژل‌های مخصوص اصلاح پوشش دهید و بعد از چند دقیقا با استفاده از تیغ کار خود را آغاز کنید. شیو کردن مود بعد از نرم کردن 60 درصد آسانتر خواهد بود. بدین ترتیب حمام آب گرم دو یا سه دقیقه‌ای قبل از شیو نیز می‌تواند کمک بزرگی به آسان تر شدن اصلاح بکند. با تمام خوبی‌ها باید گفت که شیوه اصلاح، ماندگاری بسیار کمی دارد. اگر به صورت مرطوب اصلاح کرده باشید نتایج بین یک تا سه روز دوام خواهد داشت اما اگر اینکار را به صورت خشک انجام دهید نتایج صرفا 24 ساعته خواهند بود.

کندن مو (Tweeze)

این روش معمولا برای تمیز کردن ابروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقت کمی را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به اینکه باید هر دفعه صرفا یکی از مو‌های زائد را از بدن جدا کنید این شیوه برای قسمت‌های بزرگ از بدن چندان مناسب نیست. معمولا از این شیوه برای رفع موهای باقی مانده بعد از واکس نیز استفاده می‌کنند تا کار به صورت کامل انجام شود. استفاده از این شیوه نیازی به تخصص خاصی ندارد اما بهتر است همیشه قبل از کندن مو که به نظر شما زائد می‌رسد به نتیجه نیز فکر کنید. به عنوان مثال کندن چند مو در کنار ابرو می‌تواند ظاهر صورت شما را کاملا تغییر دهد و آن را نه چندان خوشایند نمایش دهد. رشد دوباره مو کاملا بستگی به بدن و مو شما دارد. ممکن است رشد تا چند روز انجام نشود.

واکس (Wax)

انجام واکس، همانند اپیلاسیون درد بسیاری را برای کاربرد در پی خواهد داشت اما نتایج نسبتا خوب آن باعث می‌شود تا عده زیادی از آن استفاده کنند. از واکس برای رفع مو‌های زائد همه نقاط بدن می‌توان استفاده کرد اما اگر تحمل زیادی در مقابل درد ندارید بهتر است که خود را آماده کنید. قبل از اینکه واکس را در نواحی حساس بدن استفاده کنید بهتر است که در نقاطی مثل پا اینکار را انجام دهید تا با میزان درد کاملا آشنا شوید. اگر قدرت تحمل درد واکس برای رفع موهای زائد را دارید می‌توانید تا شش هفته از دردسر موهای زائد راحت باشید. بهتر است که اینکار را برای رفع موهای زائد هر ماه یک بار انجام دهید.

دستگاه لیزر موهای زائد IPL

شیوه جدید برای رفع موهای زائد در خانه که به محبوبیت زیادی در چند سال گذشته رسیده دستگاه لیزر IPL است. مهمترین دستاورد IPL طولانی و ماندگار بودن نتایج آن است. اگر دوست دارید سریعا به نتیجه کاملا قطعی و البته موقتی برسید IPL شیوه مناسب شما نیست. IPL در واقع مخفف Intense Pulse Light است. این شیوه برای استفاده در همه جای بدن در قسمت پایین چشم مناسب است. باید توجه داشته باشید که استفاده از IPL و رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار به رنگ و جنس مو بستگی دارد. IPL ملانین مو را تحیت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به پایین بودن ملانین در مو‌های با رنگ روشن مثل بلوند، سفید، خاکستری و قرمز، تمامی درمان‌ها با استفاده از IPL نتیجه مناسبی در بر نخواهند داشت. همچنین این شیوه برای زنان با رنگ پوست تیره نیز مناسب نیست چون ممکن است درمان بیشتر روی رنگ پوست آنها تاثیر بگذار تا موهای زائد. برای استفاده از IPL نیاز به عینک و ژل مخصوص نیست و می‌توانید به راحتی با نزدیک کردن دستگاه به سطح پوست مورد نظر، فرآیند از بین بردن مو‌های زائد را آغاز کنید. بهتر است قبل از انجام IPL منطقه مورد نظر را اصلاح کنید تا هیچ مو زائدی وجود نداشته باشد چون بدین ترتیب تاثیرگذاری IPL بیشتر خواهد بود. این شیوه به منظور ماندگاری بسیار بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد. هر چه قدر جلسات درمانی بیشتر باشد، امکان رشد موهای زائد کمتر خواهد شد. با انجام جلسات مختلف، رشد موهای زائد کمتر شده و حتی گزارش شده که میزان رشد مو تا 92 درصد کاهش پیدا می‌کند. بعد از درمان اولین معمولا در هشت هفته یکبار جلسه‌ای برای نگه‌داری از نتایج به دست آمده انجام خواهد شد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن