چگونه باید از پوست قبل و بعد از عمل با دستگاه لیزر محافظت کرد؟

چگونه باید از پوست قبل و بعد از عمل با دستگاه لیزر محافظت کرد؟

همه شیوه‌های پزشکی و به خصوص عمل‌ها دارای عوارض جانبی هستند که می‌توانند بنا به هر فرد متفاوت باشد. استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته نکته مهم این است که شما با انجام مراقبت‌های مختلف قبل و بعد از عمل می‌توانید از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری کنید. استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش رشد موهای زائد می‌تواند شامل عوارض جانبی خاصی باشد. از این عارضه‌ها می‌تواند به قرمزی، تورم، تاول، اسکار، تغییر رنگ پوست، خشکی، ایجاد حس ناراحتی و حتی خون ریزی اشاره کرد.

راهکار‌هایی برای نگه‌داری از پوست قبل از درمان لیزر

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید، دوری از اشعه UV و به خصوص نور خورشید حداقل تا چند هفته قبل از درمان است. اگر پوست شما به خاطر قرار گرفتن مقابل نور خورشید، سوخته و یا رنگ آن برنزه شده است بهتر است که از درمان خودداری کرده و تا چند هفته صبر کنید تا رنگ پوست به حالت عادی بازگردد. از آنجا که رنگ پوست تاثیر زیادی روی درمان دارد و پیشنهاد می‌شود که رنگ آن به طبیعی‌ترین حالت ممکن نزدیک باشد، به هیچ وجه نباید سطح پوست خود را به صورت طبیعی یا حتی اسپری برنزه کنید. قبل از شروع درمان اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی دچار هستید بهتر است که آن را با پزشک معالج خود مطرح کنید. عوارض جانبی خاص در درمان موهای زائد با استفاده از لیزر بسیار نادر هستند اما بعد از درمان شاهد قرمزی پوست، ناراحتی و یا تورم خواهید بود. این عوارض بسیار گذرا هستند و چند ساعت بعد از عمل رفع خواهند شد. برای کاهش ناراحتی به وجود آمده از این عوارض می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود که بانوان باردار از لیزر استفاده نکنند. از آنجا که مطالعه‌ای در این زمینه وجود ندارد، شک و شبهات زیادی برای تاثیر لیزر روی سلامتی جنین وجود دارد. همچنین از درمان لیزر برای رفع موهای زائد نباید روی خالکوبی استفاده کرد. در نهایت پیشنهاد شده که اگر دچار بیماری صرع هستید نباید از دستگاه لیزر برای درمان استفاده کنید.

نکاتی قابل توجه قبل از درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر

موهای زائد قبل از درمان باید تا حد بسیار زیادی کوتاه شود. از آنجا که لیزر باید به سطح پوست جذب شده و سپس به فولیکول و ریشه مو برسد، وجود موهای زائد بلند روی پوست می‌تواند روی فرآیند درمان تاثیرگذار باشد. قبل از درمان باید از قرارگیری در مقابل نور خورشید حداقل تا هفت روز جلوگیری کنید. همانگونه که اشاره شد امکان درمان روی پوست‌های برنزه وجود ندارد. اگر برای تحمل درد حین درمان مشکوک هستید می‌توانید نیم ساعت قبل از درمان از ژل بی حس کننده استفاده کنید. البته این ژل باید قبل از درمان پاک شود چون روی پوست هیچ چیزی نباید وجود داشته باشد. همچنین در کنار استفاده از لیزر، برای بهتر شدن حس درمان از دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست استفاده می‌شود. از آنجا که برای عمل لیزر باید حتما ریشه مو وجود داشته باشد، باید از انجام راهکار‌های رفع موهای زائد مثل واکس که روی ریشه مو تاثیرگذار هستند تا چند هفته قبل از عمل خودداری کنید. قبل از شروع درمان پیشنهاد می‌شود که تا چند ساعت از فعالیت ورزشی خودداری کنید.

انتظارات

در ابتدا باید گفت که استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد برای همه افراد مناسب نیست. به عنوان مثال افرادی که دارای رنگ موهای بلوند، سفید، خاکستری و قرمزی هستند نمی‌توانند شاهد نتایح خوبی باشند. در حین درمان باید انتظار تحمل کمی درد را داشته باشید. برای کاهش این حس از دستگاه خنک سازی سطح پوست و ژل های بی حسی استفاده می‌شود. بعد از درمان شاید شاهد عوارضی مثل قرمزی پوست و تورم باشید. این عوارض بعد از چند ساعت یا حداکثر چند روز بدون نیاز به درمان خاصی برطرف خواهند شد. برخی از افراد انتظار دارند که صرفا با انجام یک جلسه درمانی شاهد کاهش رشد زیاد موهای زائد باشند. باید گفت که اینگونه نیست. با انجام هر جلسه شاید در بهترین حالت شاهد کاهش رشد 30 درصدی باشید. به همین خاطر است که برای رسیدن به بهترین نتیجه به انجام چندین جلسه متعدد خواهید داشت.

مراقبت‌های بعد از درمان

همانند قبل از عمل، باید تا چند هفته از قرار گیری در نور مستقیم خورشید خودداری کنید. اگر بعد از عمل شاهد ظهور تاول باشید هرگز نباید به آن دست بزنید. بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اگر شاهد عوارض جانبی بسیار شدید مثل تغییر رنگ پوست و یا اسکار بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن