چرا باید از پوست خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید

چرا باید از پوست خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید

همانگونه که می‌دانید و البته به صورت علمی ثابت شده، نور آفتاب می‌تواند باعث ایجاد آسیب های مختلف روی پوست انسان شود. برای جلوگیری از این آسیب ها راهکار‌های مختلفی ارائه شده است که از آسان‌ترین آنها می‌توان به کرم‌های ضد آفتاب و استفاده از لباس مناسب اشاره کرد.

نور آفتاب و احتمال آسیب دیدن پوست

اولین خطر وقتی در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید، سوختگی است. پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده است در زیر میکروسکوپ آسیب‌های سلولی و رگ‌های خونی را نمایش خواهد داد. اگر این فرآیند تکرار شود شاهد عوارض جانبی مثل خشکی و ایجاد چین و چروک خواهید بود. همچنین تغییر رنگ پوست نیز یکی دیگر از عوارض جانبی شایع آفتاب سوختگی است و همچنین ممکن است پوست حالتی چرم مانند به خود بگیرد. نور خورشید یکی از دلایل اصلی بروز سرطان پوست است که متاسفانه در میان انسان‌ها بسیار شایع است. متخصصان پوست باور دارند که نگه‌داری مناسب از پوست و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند احتمال بروز سرطان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

نگه‌داری از پوست در مقابل نور آفتاب

در ابتدا باید گفت که دور بودن از نور آفتاب بهترین راهکار است. البته اینکار برای همه افراد امکان پذیر نیست. شغل بسیاری از افراد به گونه‌ای است که به صورت روزانه مدتی را زیر نور آفتاب سپری خواهند کرد. نکته اصلی این است که شما باید همیشه از کرم‌های ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید. شاید در ابتدا تکرار روزانه اینکار دشوار باشد اما پس از مدتی به عادتی بسیار خوب تبدیل خواهد شد. می‌توان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را به مسواک تشبیه کرد. شاید در ابتدا تکرار روزمره آن امری دشوار باشد اما در نهایت به عادت تبدیل می‌شود. از آنجا که نور خورشید دارای مقدار زیادی اشعه UV است، این اشعه می‌تواند باعث ایجاد سوختگی شود. بهتر است در ساعت میانه روز از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید خودداری کنید، اشعه UV در این ساعات بسیار زیاد است. شما همچنین برای نگهداری پوست در مقابل آفتاب می‌توانید از پوشش مناسب استفاده کنید. شما می توانید از لباس‌های آستین بلند، کلاه‌های مناسب و حتی شال گردن استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود برای مراقبت از چشم نیز از عینک‌های آفتابی با فیلتر UV بهره بگیرید.

نکاتی که باید در مورد کرم‌های ضد آفتاب از آنها آگاه باشید

همه کرم های ضد آفتاب دارای واحدی به نام SPF هستند. این واحد نمایانگر واحد محافظت کننده پوست در مقابل نور آفتاب است. این واحد تعیین می‌کند که کرم مد نظر تا چه حدی می‌تواند از پوست و اشعه UV محافظت کند. به هر میزان که SPF افزایش پیده کند، محافظت نیز بیشتر خواهد بود. حداقل میزان مناسب SPF در حدود 30 در نظر گرفته شده است. افرادی که دچار عارضه‌ای مثل سرطان پوست شدند باید از کرم‌های ضد آفتاب با مقادیر بسیار بالای SPF استفاده کنند. این سوال برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید که در صورتی که حتی احتمال آفتاب سوختگی وجود ندارد آیا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. باید گفت که پاسخ مثبت است. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب صرفا برای جلوگیری از سوختگی نیست بلکه از آنها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست استفاده می‌شود. آفتاب سوختگی یکی از عوارض جانبی است که بسیار زود بروز می‌کند اما آسیب دیدن پوست در طول مدت رخ خواهد داد. در مورد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌توان گفت که محدودیتی وجود ندارد. مردان، بانوان و کودک‌ها نیز باید از این کرم استفاده کنند. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان می‌تواند باعث کاهش بروز سرطان در سنین زیر 18 سال شود. این کاهش تا مقدار 72 درصد گزارش شده است.

سعی کنید تا حداقل سی دقیقه قبل از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید، از کرم های مناسب استفاده کنید. اگر محل کار شما به گونه‌ای است که مدت زیادی در نور آفتاب قرار می‌گیرید بهتر است که روزی دوبار از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. سعی کنید که روی همه نقاطی که در مقابل آفتاب قرار می‌گیرند از کرم استفاده کنید و برای استفاده از آن نیز لایه‌های بسیار ضخیم پیشنهاد می‌شوند. اگر با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب شاهد بروز حساسیت بودید، بهتر است با پزشک متخصص مشاوره کنید تا راهکار جایگزین و یا محصولی مناسب‌تر به شما پیشنهاد شود.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن