هر آن چیزی که باید درباره سرطان زا بودن لیزر بدانید

هر آن چیزی که باید درباره سرطان زا بودن لیزر بدانید

برای سال‌هاست که استفاده از دستگاه‌های لیزر موهای زائد برای انجام این درمان به عنوان روشی استاندارد شناخته می‌شود اما همچنان مسائل مختلفی درباره آنها مطرح می‌شود در ادامه سعی داریم به تعدادی از آنها پاسخ دهیم. یکی از اصلی‌ترین سوال‌های متدوال در مورد لیزر مو‌های زائد این است که آیا این شیوه برای درمان امن است؟ شایعات زیادی در مورد سرطان زا بودن لیزر به خاطر استفاده از تشعشعات مطرح می‌شود و بسیاری نیز فکر می‌کنند که لیزر امکان باروری را تاحدودی کاهش می‌دهد.

استفاده از لیزر دایود الکس برای از بین بردن موهای زائد سرطان زا است؟

استفاده از دستگاه لیزر دایود در راستای از بین بردن موهای زائد حتی با توجه به هزینه نسبتا زیاد، برای بسیاری از زنان گزینه ایده‌آلی به شمار می‌رود. این شکل از درمان نه تنها باعث می‌شود پوست شما تا مدت بسیار زیاد و قابل توجهی از هر گونه موی زائد به دور باشد بلکه شرایط را برای لطافت بیشتر پوست نیز مهیا می‌کند. در این میان البته برخی از موانع وجود دارند که باعث می‌شوند افرادی نسبت به انجام این درمان دیدگاه مثبتی نداشته باشند. یکی از این مسائل، شایعه‌ای در مورد سرطان زا بودن لیزر برای حذف موهای زائد بدن است. بایستی به این نکته توجه کرد که در زمینه خطرات ابتلا به سرطان، اشعه ایکس و گاما بیشترین نقش را در به وجود آمدن سرطان ایفا می‌کنند. ایکس و گاما از پرتو‌های بسیار قدرتمند با فرکانس بسیار بالا بهره می‌گیرند، در حالی که ممکن است هر دو پرتوهای اشاره شده از منابع طبیعی نیز به وجود می‌آیند و البته انواع ساخته بشر نیز از این دو پرتو وجود دارد. به طور مثال نیروگاه‌های اتمی می‌توانند نقش‌ به‌سزایی در ایجاد این پرتوها داشته باشند. همچنین دستگاه های سی تی اسکن و اشعه ایکس نیز شامل این پرتوها می‌شوند. تشعشات یونیزه شده از بدن عبور می‌کنند و می‌توانند به سلول‌های DNA آسیب وارد کرده و نهایتا شرایط را برای ایجاد سرطان فراهم کند. با توجه به یونیزه شدن این پرتو‌ها، سازمان غذا و داروها آمریکا که تحت عنوان FDA شناخته می‌شود پرتو لیزر را به عنوان پرتو غیر یونیزه شده شناسایی و معرفی کرده. دکتر ویتنی بوو در صحبت با فاکس نیوز توضیح داده که « انرژی نوری که از دستگاه لیزر منتشر می‌شود در سطح پوست باقی می‌ماند و نفوذی به آن ندارد. این دستگاه‌های لیزر باعث به وجود آمدن آسیب در DNA نخواهند شد و از همین رو ایجاد جهش برای آنها معنا پیدا نمی‌کند.»

استفاده از لیزر دایود الکس برای از بین بردن موهای زائد سرطان زا است؟
استفاده از لیزر دایود الکس برای از بین بردن موهای زائد سرطان زا است؟

پرتویی که از دستگاه لیزر به سطح پوست تابیده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده تا بعد از ایجاد حرارت، فولیکول‌های مو را نابود کند. با توجه به توضیحات ارائه شده این نور روی هیچ عضو دیگری از بدن تاثیر ندارد. بسیاری از بانوان استفاده از این دستگاه در نواحی شکم و ارگان‌های تولید مثل مضر می‌دانند اما در حقیقت چنین مسئله ای واقعیت نداشته و دستگاه لیزر آسیبی در این زمینه به وجود نمی‌آورند. نور دستگاه لیزر بیشتر از عمق فولیکول مو به بدن نفوذ نمی‌کند و به همین خاطر تاثیرگذاری روی اعضای داخلی بدن ندارد. در حال حاضر هیچ تحقیق بالینی و فرضیه ثابت شده‌ای نتوانسته این موضوع یعنی سرطان زا بودن لیزر و دستگاه‌های آن را به اثبات برساند. البته باید به این نکته اشاره داشت که استفاده از دستگاه لیزر بی‌خطر نبوده و مسائلی را باید در زمان استفاده از آن در نظر گرفت. درمان با استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد قرمزی، حساسیت، تاول و اسکار یا همان زخم شود. البته بسیاری از عوارض جانبی و خارجی احتمالی دستگاه‌های لیزر موقت بوده و بدون نیاز به درمان و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. در موارد بسیار نادر احتمال به وجود آمدن اسکار وجود دارد که این مسئله با درمان و نظر مستقیم پزشک متخصص و استفاده از دستگاه لیزر مناسب با پوست به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد. تعداد زیادی از بیماران بعد از استفاده از دستگاه لیزر شاهد قرمزی پوست همانند آفتاب سوختگی خواهند بود. بهترین راهکار برای جلوگیری از این عارضه جانبی استفاده از کیسه یخ است. از سویی برای کاستن درد در هنگام درمان می‌توان از کرم‌های بی حس کننده موضعی بهره‌مند شد. این در حالی است که بسیاری از دستگاه‌های مدرن برای کاهش درد در هنگام درمان از تکنولوژی خنک کننده سطح پوست استفاده می‌کنند.

درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر، درمانی کوتاه مدت نیست. با در نظر گرفتن میانگین، هر بیمار حداقل به شش جلسه درمانی نیاز خواهد داشت. جلسات درمانی نمی‌توانند با فاصله زمانی کم انجام شوند و به خاطر وجود داشتن فازهای مختلف رشد مو در بدن، نیاز است که در میان هر جلسه درمانی حداقل چندین هفته زمان وجود داشته باشد. بعد از انجام کامل جلسات درمانی، بیمار می‌تواند تا چندین ماه و حتی چندین سال موهای زائد را روی بدن خود مشاهده نکند. پزشک‌ها پیشنهاد می‌کنند که اگر حس می‌کنید دستگاه لیزر هزینه بسیار زیادی در پی دارد، همچنان از شیوه‌های سنتی مثل شیو استفاده کنید. واکس نیز می‌تواند برای رفع موهای زائد بدن کمک زیادی به شما کند و ماندگاری نسبتا بیشتری نسبت به شیو دارد.

در رابطه با ریسک مبتلا شدن به سرطان باید به این مسئله اشاره کرد که اشعه ایکس و گاما بیشترین خطر را برای ابتلا به سرطان دارند. گاما و اشعه ایکس بالاترین فرکانس تابش یونیزه را در اختیار دارند. در حالی که هر دو منبع نور می‌توانند از یک منبع طبیعی مثل گاز رادون منتشر شوند اما نسخه ساخته بشر آنها نیز موجود است. برای مثال نیروگاه‌های هسته‌ای این نوع از تشعشع را برای انرژی هسته‌ای تولید می‌کند. این تشعشع برای شیوه‌های درمانی مثل تصویربرداری از بدن CT یا اشعه ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی تابش یونیزه از بدن عبور می‌کند، می‌تواند به DNA سلول به صورت مستقیم صدمه وارد کند. این صدمه می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود. در حالی که تابش یونیزه در اشعه ایکس و گاما بسیار زیاد است، سازمان دارو و قضای آمریکا لیزر را جز تابش‌های غیر یونیزه دسته بندی کرده است.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن