مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود

با پیشرفت در تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر در چند سال گذشته شاهد عرضه شدن متود‌های جدیدی بودیم. در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکای استفاده از دستگاه لیزر را به عنوان راهکاری نسبتا دائمی برای رفع موهای زائد اعلام کرده است اما هنوز هم تعداد جلسات درمانی، نوع مو، رنگ آن و همچنین رنگ پوست تاثیر زیادی در نتایج به دست آمده دارد.

باید توجه داشته که معمولا همه متخصصانی که سرویس لیزر موهای زائد را ارائه می‌کنند، از یک دستگاه لیزر مشابه استفاده نخواهند کرد. بهتر است که قبل از درمان با استفاده از دستگاه لیزر حتما اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم. در این مقاله تلاش شده تا دستگاه لیزر الکساندرایت با دستگاه لیزر دایود مورد مقایسه قرار گیرد تا با این دو بیش از پیش آشنا شده و برای تصمیم گیری در مورد درمان با هر کدام کار چندان سختی پیش رو نداشته باشید.

تفاوت میان دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود چیست؟

مقایسه دستگاه لیزر الکس دایود با دستگاه لیزر دایود
مقایسه دستگاه لیزر الکس دایود با دستگاه لیزر دایود

باید گفت که هر دوی این لیزرها برای درمان موهای زائد استفاده می‌شوند اما دایود تجربه نسبتا کمی نسبت به الکساندرایت از لحاظ حضور در بازار دارد.

دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود از طول موج 800 تا 810 نانومتر استفاده می‌کند. این طول موج بلند باعث می‌شود تا قابلیت نفوذ بیشتر به پوست فراهم شود. بدین صورت از لحاظ تئوری ملانین در پوست به صورت کلی در نظر گرفته نشده و لیزر به صورت اختصاصی فولیکول‌های مو را برای نابود کردن موهای زائد هدف قرار خواهد داد. در تئوری طول موج بالا باعث می‌شود که از بروز آسیب‌های پوستی و تغییر رنگ جلوگیری شود. این عوارض جانبی معمولا در لیزر‌هایی با طول موج پایین مشاهده می‌شوند. دستگاه لیزر می‌تواند عملکرد بسیار مناسبی روی موهای ضخیم و تیره داشته باشد. این لیزر همچنین انتخابی بسیار مناسب برای رفع موهای زائد در ناحیه کمر و شکم است.

دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکس دایود با طول موج 755 نانومتر کار می‌کند. این طول موج نسبت به دستگاه لیزر دایود، کمتر است. این طول موج برای درمان افرادی با رنگ پوست روشن بسیار مناسب است. طول موج کمتر باعث می‌شود که الکساندرایت نتواند نتیجه مناسبی روی موهای تیره ارائه کند. با توجه به اندازه بزرگتر دهانه دستگاه لیزر الکساندرایت، این لیزر می‌تواند نقاط بزرگتری از بدن را با سرعت بیشتری تحت درمان قرار دهد. از این رو استفاده از الکساندرایت برای درمان نواحی مثل کمر، شکم، سینه و ران‌ها بسیار مناسب است.

تحقیقات کلینیکی

در حالی که دو نوع دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود به صورت عمومی برای درمان پوست‌هایی با رنگ نسبتا روشن استفاده می‌شوند اما شاید جالب باشد که بدانید کدام لیزر عملکرد بهتری در همین حیطه ارائه می‌کند. برای انجام این کار تعدادی از بیمارانی که برای رفع موهای زائد به کلینیک برای درمان بلند مدت مراجعه می‌کردند تحت نظارت قرار گرفتند.

  • برای در نظر داشتن اثرات طولانی مدت در دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود، 31 بیمار مرد و زن با رنگ پوست‌های روشن تحت درمان قرار گرفتند. در درمان از هر دو لیزر استفاده شده بود.
  • بیماران شش جلسه درمانی با فاصله چهار هفته را پشت سر گذاشتند. درمان برای رسیدن به نتایجی که قابل مقایسه باشد صرفا روی ناحیه زیر بقل انجام شد.
  • برای مقایسه بهتر، زیر بقل سمت راست بدن با لیزر الکساندرایت 755 نانومتری مورد درمان قرار گرفت. این در حالی است که زیر بقل دست سمت چپ بدن با استفاده از لیزر 808 نانومتری دایود درمان می‌شد.
  • حجم تراکم موهای زائد قبل از شروع درمان اندازه گیری شده بود. این حجم بعد از ششمین جلسه درمانی و همچنین 18 ماه بعد از اتمام درمان اندازه گیری شده بود.

نتایج تحقیقات

هر دو لیزر الکساندرایت و دایود توانستند بعد از انجام جلسه درمانی پایانی، آماری بسیار خوب ارائه کنند. لیزر دایود با کاهش 72 درصدی موهای زائد و لیزر الکساندرایت با کاهش 71 درصدی، هر دو عملکردی بسیار مناسب داشتند. فاز دوم مقایسه 18 ماه بعد از گذشت اتمام درمان بود. می‌توان گفت که همچنان کاهش رشد موهای زائد بسیار قابل توجه بود. این آمار برای لیزر دایود کمی بیشتر از 73 درصد و برای لیزر الکساندرایت نزدیک به 72 درصد بود. در قسمت عوارض جانبی نیز باید گفت که بسیاری از بیماران تحت درمان قرمز شدن رنگ پوست را در زمان درمان با لیزر الکساندرایت گزارش کرده بودند. البته این عارضه بسیار سطحی بوده و تقریبا چند ساعت بعد از درمان رفع شده است. نزدیک به 63 درصد از بیماران نیز در حین درمان با استفاده از لیزر دایود درد بیشتری را نسبت به لیزر الکساندرایت گزارش کردند. البته تقریبا همه بیماران معتقد بودند که درد ناشی از هر دو درمان کاملا قابل تحمل است. نتیجه به دست آمده از تحقیقات کلینیکی این است که هر دو دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود می‌توانند نتایج بسیار خوب و همچنین ماندگاری بسیار بالایی داشته باشند. این دو دستگاه نتایج بسیار خوبی را برای رنگ پوست روشن در بر خواهد داشت. همچنین این دو دستگاه لیزر نتایجی بسیار نزدیک به یکدیگر داشتند و نمی‌توان گفت که یکی از آنها عملکرد بسیار بهتری دارد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن