محبوبیت استفاده از دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد در چه حد است؟

محبوبیت استفاده از دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد در چه حد است؟

بدون شک استفاده از دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد بدن در سرتاسر جهان بسیار محبوب است. البته باید گفت که تعداد عمل‌های انجام شده توسط دستگاه لیزر نسبت به دیگر عمل‌های پزشکی کمتر است اما پزشکی به نام Kristen M. Kelly صحبت‌های جالبی در مورد دستگاه‌های لیزر انجام داده است.

بر اساس آمار‌های او کلینیک‌ها به صورت کلی 445 هزار عمل لیزر برای رفع موهای زائد انجام می‌دهند. این مقدار تقریبا فاصله بسیار کمی نسبت به عمل‌هایی مانند رفع چین چروک و رفع آفتاب سوختگی دارد. آمار ارائه شده بر اساس نظر سنجی موسسه متخصین پوست آمریکا منتشر شده است. دکتر Kristen Kelly در ادامه صحبت‌های خود گفت که بیشتر از شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که ملانین را برای رفع موهای زائد در نظر می‌گیرند. به خاطر در نظر گرفتن ملانین برای درمان، انجام لیزر روی موهایی با رنگ خاکستری، بلوند، سفید و حتی قرمز دشوار است. معمولا این نوع رنگ موها کمتر مورد درمان قرار می‌گیرند چون تاثیر گذاری لیزر روی آنها بسیار کم است. برای رسیدن به عملکرد مناسب در لیزر نمی‌توان از طول موج کوتاه استفاده کرد، چون امکان رسیدن به سلول‌های بنیادی با طول موج کوتاه وجود ندارد. به همین خاطر لیزر‌ها از طول موج‌هایی مثل 755، 810 یا 1064 نانومتر استفاده می‌کنند. این طول موج‌ها می‌توانند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

تابش نور توسط دستگاه لیزر باید به گونه‌ای باشد که زمان مناسب برای استراحت توسط پوست در مقابل حرارت به وجود آمده فراهم شود. مقدار مد نظر باید به گونه‌ای باشد که نور تابیده شده بتواند توسط مو جذب شود. دکتر Kelly همچنین در این مورد اشاره کرد که هدف اصلی در استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد این است که حرارت به وجود آمده توسط ملانین مو جذب شود. این حرارت سپس توسط فولیکول جذب شده و به سلول‌های بنیادین می‌رسد. رسید حرارت به سلول‌های بنیادی به معنی توقف رشد موهای زائد است. حرارت به وجود آمده باید توسط دستگاه‌های خنک سازی کنترل شود. به همین منظور است که برای بهتر شدن تجربه درمان تقریبا اکثر دستگاه‌های لیزر همراه با دستگاه خنک کننده سطح پوست استفاده می‌شود. بدین ترتیب حرارت به وجود آمده آسیبی به سطح پوست وارد نخواهد کرد و همچنین شاهد سوختگی نخواهیم بود.

برای رسیدن به بهترین نتیجه پوست نباید حاوی مواد آرایشی باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود که پوست برنزه نشده و به نزدیک ترین رنگ طبیعی در حین درمان نزدیک باشد. کوتاه بودن موهای زائد منطقه مورد نظر باعث می‌شود که درمان عملکرد بهتری داشته باشد. برای کاهش درد در هنگام درمان نیز نیازی به استفاده از بی حس کننده نیست. همانگونه که اشاره شد استفاده از دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست می‌تواند میزان درد تجربه شده توسط بیمار را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. یکی از نکاتی که رعایت آن در همه جلسات درمانی الزامی خواهد بود، استفاده از عینک‌های مخصوص روی چشم در حین درمان است. فرقی نمی‌کند که درمان روی صورت یا دیگر نقاط بدن انجام گیرد، حتما پزشک و بیمار باید از عینک مخصوص استفاده کنند تا آسیب‌های احتمالی به چشم آنها وارد نشود. تاثیرگذاری درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر به نکات مختلفی بستگی دارد. از بنیادی‌ترین آنها می‌توان به ترکیب رنگ پوست و مو اشاره کرد. بهترین کاندیدای درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر دارای پوستی با رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره است. همچنین دیگر عوامل مثل جنس و ضخامت موهای زائد نیز می‌توانند روی نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد. اگر پوست خود را به تازگی برنزه کردید و قصد انجام عمل لیزر را دارید بهتر است چند مدت صبر کنید تا پوست به رنگ طبیعی خود بازگردد. در غیر این صورت لیزر عملکرد خوبی نداشته و حتی امکان به وجود آمدن عوارض جانبی مثل سوختگی وجود دارد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن