راهکار‌هایی برای بهبود عملکرد دستگاه لیزر

راهکار‌هایی برای بهبود عملکرد دستگاه لیزر

اگر از استفاده از شیوه‌های سنتی برای رفع موهای زائد خسته شدید، دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی باشد. لیزر در واقع می‌تواند تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به شیوه‌های سنتی داشته باشد. در کنار آن، لیزر ماندگاری بسیار بیشتری خواهد داشت و همچنین باعث نرم شدن پوست خواهد شد.

در ابتدا باید به کارکرد لیزر اشاره کرد. لیزر می‌تواند روی سبک زندگی شما نیز تاثیرگذار باشد. دستگاه لیزر از نور برای رفع موهای زائد بهره می‌برد. این نور روی سطح پوست متمرکز شده و به صورت انتخابی فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدین ترتیب ملانین در موهای زائد نابود خواهد شد. رنگدانه‌های فولیکول پرتو نور را جذب می‌کند و با آسیب وارد شدن به آنها حالا بیمار شاهد کاهش رشد موهای زائد به شکل قابل توجهی خواهد بود. بهترین کاندیدا برای رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر، موهایی با رنگ تیره و پوستی روشن است. البته با پیشرفت در ساخت دستگاه‌های لیزر، با استفاده از Nd:YAG حالا افرادی با موها و پوست رنگ تیره نیز می‌توانند از این راهکار درمانی برای رفع موهای زائد استفاده کنند. به خاطر تکنولوژی جدید و استفاده از طول موج بالاتر این لیزر می‌تواند رنگدانه‌ها را با دقت بیشتری تشخیص دهد و به همین خاطر آسیبی به پوست وارد نخواهد شد. به صورت کلی دستگاه لیزر تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به شیوه‌های سنتی دارد و همچنین ماندگاری آن نیز بسیار بیشتر است. همچنین حتی در مقایسه با الکترولیسیس، استفاده از دستگاه لیزر بسیار سریع‌تر است و حتی درد کمتری را به بیمار وارد می‌کند. الکترولیسیس به صورت کلی می‌تواند باعث نابود کامل موهای زائد شود اما فرآیند آن بسیار کند و البته دردناک است. به همین خاطر اکثرا از این شیوه در نقاط با سطح مقطع بسیار کم در بدن استفاده می‌شود. لیزر در سمت مقابل درد بسیار کمتری دارد و می‌تواند در زمان بسیار کوتاه سطح مقطع زیادی را تحت پوشش درمانی قرار دهد.

استفاده از دستگاه لیزر تقریبا برای همه افراد مناسب است. حالا با پیشرفت در تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر تقریبا همه ترکیب‌های رنگ پوست و مو قابل درمان هستند. البته موهایی با رنگ روشن مثل سفید، بلوند، خاکستری و حتی قرمز همچنان شاهد نتایج مناسبی نیستند. دلیل این امر نیز این است که لیزر نمی‌تواند تفاوت این نوع رنگ موها را با پوست تشخیص دهد. از آنجا که لیزر رنگدانه‌ها را هدف قرار می‌دهد، عدم وجود مغایرت رنگ بین پوست و مو باعث می‌شود که نتیجه مناسبی را مشاهده نکنید. افرادی که دارای رنگ پوست و موی تیره هستند باید برای درمان از دستگاه لیزر Nd:YAG استفاده کنند که از طول موج بالاتری نسبت به دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کند. البته با تمام پیشرفت‌ها هنوز هم افرادی با ترکیب رنگ پوست و مو تیره شاهد مخاطرات بیشتری نسبت به دیگران هستند.

جلسات درمانی لیزر می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. در ابتدا باید گفت که وقت مد نظر برای درمان بستگی به سطح مقطع پوست برای درمان دارد. به هر میزان که سطح مقطع پوست برای درمان بیشتر باشد، زمان بیشتری مورد نیاز است. نقاطی مثل پشت لب تنها صرف چند دقیقه درمان می‌شوند اما نقاطی مثل کمر نهایتا به نیم ساعت زمان نیاز دارند. در طول جلسه بیمار حتما باید از عینک مخصوص برای محافظت از چشم خود استفاده کند. دستگاه‌های لیزر به صورت عمومی از خنک کننده‌های موضعی استفاده می‌کنند اما پزشک می‌تواند از بی حس کننده نیز برای کاهش حس درد استفاده کند. دستگاه لیزر با تابش پالس‌های نور، این نور را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. این فرآیند می‌تواند تداعی گر حس سوختگی برای بیمار باشد اما نباید در این مورد نگران باشید چون درد به وجود آمده کاملا قابل تحمل است. بعد از انجام عمل نیز شاهد عوارض جانبی مثل قرمزی و تورم پوست خواهید بود که معمولا بعد از چند ساعت برطرف می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد این است که نیازی به استراحت بعد از عمل وجود ندارد. بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از انجام عمل به کارهای روزمره خود مشغول شود.

استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند نتیجه خوبی را به بیمار ارائه کند اما برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز است که بیمار نیز نکاتی را رعایت کند. نکته اول این است که ریشه مو برای درمان باید حاضر باشد. بدین ترتیب بیمار نباید تا شش هفته قبل از درمان از راهکارهایی مثل موچین و واکس برای رفع موهای زائد استفاده کند. این راهکار‌ها موها را از ریشه جدا کرده و باعث می‌شوند که عمل لیزر به خوبی انجام نشود. در هنگام انجام عمل لیزر پوست باید عاری از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی، لوسیون و عطر باشد. پیشنهاد می‌شود که تا یک شبانه روز قبل از عمل لیزر از کافئین استفاده نکنید. این مورد باعث می‌شود که در حین عمل درد کمتری را مشاهده کنید. یکی از نکاتی که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد، عدم برنزه کردن پوست قبل و بعد از عمل است. پوست باید در حین درمان به طبیعی‌ترین رنگ خود نزدیک باشد. برنزه بودن پوست باعث می‌شود که پوست بیش از پیش در حین درمان تحریک شود و به همین خاطر احتمال بروز عوارض جانبی افزایش پیدا می‌کند. بعد از عمل نباید از لایه بردار تا حداقل یک هفته استفاده کنید، همچنین ناحیه درمان شده را نباید بخارانید. حداقل بیست و چهار ساعت بعد از عمل نباید فعالیت ورزشی سنگین انجام داده و وارد سونا یا جکوزی شوید. برای تسکین حس ناراحتی، قرمزی و تورم به وجود آمده بعد از عمل نیازی به درمان خاصی نیست و می‌توانید برای تسکین از کیسه یخ استفاده کنید، همچنین آلوئه ورا نیز می‌تواند مسکن خوبی باشد.

در حالی که استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد، سرعت بسیار خوبی در درمان دارد اما صرفا با یک یا دو جلسه نمی‌توانید شاهد تاثیرگذاری بسیار وسیع باشید. بهترین راه صبوری است. شما حداقل به سه تا هشت جلسه درمانی نیازی دارید. تعداد جلسات دقیق درمانی بیشتر در حین درمان تعیین می‌شود.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن