درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

یک لیزر با استفاده از تابش انرژی نور با طول موج بالا کار می‌کند. این نور با استفاده از تابیده شدن روی پوست به حرارت تبدیل شده و با نابود کردن فولیکول‌های مو باعث از کاهش سرعت رشد موهای زائد خواهد شد. طول موج بر اساس نانومتر، واحد اندازه گیری لیزر است. دستگاه‌های لیزر مختلفی برای انجام عمل‌های پوست وجود دارد. معمولا این لیزر‌ها بر اساس طول موج از یکدیگر متمایز می‌شوند. هر کدام از نوع لیزر، مزیت‌های مخصوص به خود را دارند و طول موج آنها سطح نفوذ را در پوست مشخص می‌کند.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

یک دستگاه لیزر الکساندرایت، نوعی از لیزر است که برای تابش نور از کریستال الکساندرایت استفاده می‌کند. دستگاه لیزر الکساندرایت طول موج مخصوصی را تولید می‌کند که در حد 755 نانومتر خواهد بود. این نوع همچنین با نام لیزر قرمز نیز شناخته می‌شود. این دستگاه همچنین از حالت Q-Switched استفاده می‌کند. این حالت به تکنیکی اشاره می‌کند که لیزر نور بسیار قدرتمند با پالس‌های بسیار کوتاه تولید می‌کند.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟
دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

دستگاه لیزر الکساندرایت چگونه کار می‌کند؟

طول موج تولید شده توسط این دستگاه لیزر پس از تابیده شدن روی پوست به انرژی حرارتی تبدیل خواهد شد. این انرژی حرارتی در ناحیه مد نظر باعث نابود شدن فولیکول‌های موهای زائد می‌شود. از این رو موهای زائد با تاخیر در فرآیند رشد روبرو خواهند شد و در کنار آن از میزان آنها کاسته شده و موهایی که دوباره رشد می‌کنند بسیار نازک‌تر و با رنگی روشن‌تر خواهند بود. الکساندرایت دقت بسیار زیادی در انجام درمان دارد و از این لحاظ به عنوان دستگاهی بسیار مطمئن شناخته می‌شود. دقت بالای این دستگاه در حدی است که در انجام درمان، نواحی کنار قسمت مد نظر به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

از دستگاه لیزر الکساندرایت در مواردی استفاده می‌شود؟

سازمان بهداشت و عذای کشور آمریکا استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت را برای مصارف پزشکی به خصوص پوست و مو مورد تایید قرار داده است. این لیزر البته دارای زیر مجموعه‌های مختلفی است که هر کدام نیز به صورت جداگانه مورد تایید قرار گرفته‌اند. باید گفت که از این نوع لیزر برای درمان رگ‌های واریکسل و مشکلات مربوط به پوست مثل لکه‌های پیری پوست نیز استفاده می‌شود. البته بدون شک الکساندرایت بیشتر برای رفع موهای زائد شناخته می‌شود:

  • لیزر الکساندرایت با تابش پالس‌های نور به سطح پوست باعث می‌شود تا فولیکول‌های موهای زائد نابود شود. در نتیجه نیز موهای زائد بسیار کند‌تر از حالت عادی رشد کرده، مقدار آن بسیار کمتر شده و نازک‌تر خواهند شد.
  • استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت در نواحی مختلف بدن مثل زیر بقل، صورت، گردن، کمر، سینه و پا امکان‌پذیر است.
  • باید گفت که لیزر الکساندرایت کارایی بسیار خوبی در زمینه درمان موهای زائد با رنگ روشن ندارد. همچنین اگر پوست رنگ تیره داشته باشد بهتر است که از لیزر YAG استفاده کرد.
  • در هنگام درمان با استفاده از این لیزر باید احتیاط زیادی در مورد پوست‌های تیره و یا برنزه شده داشته باشید. این لیزر می‌تواند ملانین را نابود کند و در نتیجه شاهد تغییر در رنگ پوست خواهید بود.

لیزر الکساندرایت برای پاک کردن خالکوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از حالت Q-Switched کمک زیادی در زمینه پاک کردن خالکوبی خواهد کرد. این دستگاه می‌تواند عملکرد بسیار خوبی در زمینه رفع رنگدانه‌های مشکی، سبز و آبی داشته باشد. این لیزر می‌تواند به راحتی مولکول‌های مربوط به رنگ‌های خالکوبی را نابود کند.

جلسه عمل لیزر چگونه انجام می‌شود؟

بسیار خوب است که قبل از انجام عمل لیزر، تشخیص مناسبی انجام شود. به خصوص وقتی صحبت از انجام عمل رفع موهای زائد باشد، باید دستگاه لیزر مناسبی برای اساس ترکیب رنگ پوست و مو انتخاب شود. همچنین باید در زمان انجام عمل لیزر نکاتی رعایت شود:

  • بیمار باید همیشه عینک مخصوص را در هنگام درمان روی صورت خود قرار دهد تا از هر نوع آسیب به چشم جلوگیری شود.
  • در این درمان، هندپیس مخصوص لیزر روی پوست قرار گرفته و لیزر فعال می‌شود. بیماران هر پالس از لیزر را به کندن چسب زخم از روی پوست تشبیه می‌کنند.
  • معمولا برای کاهش درد از کرم‌های بی حسی یا خنک کننده استفاده می‌شود. البته استفاده از این کرم‌ها اجباری نیست.
  • بلافاصله بعد از انجام درمان از کیسه یخ برای ایجاد حس بهتر روی پوست استفاده می‌شود.
  • همیشه در چند روز ابتدایی بعد از درمان باید از پوست خود مراقبت کنید.
  • قبل، در حین و بعد از درمان، بیمار باید از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کند.

آیا دستگاه لیزر الکساندرایت باعث به وجود آمدن عوارض جانبی می‌شود؟

عوارض جانبی مربوط به لیزر الکساندرایت بسیار محدود است:

  • درد در هنگام درمان بسیار عادی و البته قابل تحمل است. برای کاهش این درد همانگونه که اشاره شد از کرم‌های بی حسی یا خنک کننده استفاده می‌شود.
  • قرمزی، ورم و خارش می‌تواند بلافاصله بعد از درمان به وجود آید. این عوارض جانبی بسیار عادی خواهد بود و معمولا بدون نیاز به درمان پزشکی بعد از چند روز رفع خواهند شد.
  • در موارد بسیار نارد امکان تغییر در رنگ پوست وجود دارد. اگر پوست مقدار زیادی انرژی دریافت کند امکان به وجود آمدن تاول نیز وجود دارد. تغییر در رنگ پوست معمولا با گذر زمان حل و فصل خواهد شد.
  • کمتر از 10 درصد از بیماران با کبودی روبرو خواند شد. این مورد نیز بدون نیاز به درمان پزشکی درمان می‌شود.
  • در موارد بسیار نادر امکان به وجود آمدن عفونت نیز وجود دارد. در صورت به وجود آمدن عفونت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با استفاده از آنتی بیوتیک این عفونت برطرف شود.

برای درمان با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت، به چند جلسه درمانی نیاز است؟

همانگونه که اشاره شد، دستگاه لیزر الکساندرایت برای درمان‌های مختلفی به کار می‌آید. در زمینه رفع موهای زائد البته تقریبا به سه تا شش جلسه درمانی نیاز است. البته تعداد جلسات درمانی مد نظر ارتباط مستقیمی به سطح مقطع قسمت مد نظر، رنگ پوست و مو، ضخامت و جنسیت بیمار دارد. برای انجام جلسات درمانی، کلینیک‌ها فاز استراحت 3 تا 8 هفته‌ای را بین جلسات در نظر می‌گیرند. بسته به ناحیه مد نظر برای درمان، قسمت درمان شده بین شش تا هشت هفته کاملا بدون موهای زائد خواهد بود. وقتی زمان جلسه درمانی بعد فرا می‌رسد شاهد رشد موهای زائد بسیار نازک و با رنگ روشن‌تر خواهید بود.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن