درمان با استفاده از دستگاه لیزر برای افرادی با پوستی با رنگ تیره به چه شکل است؟

درمان با استفاده از دستگاه لیزر برای افرادی با پوستی با رنگ تیره به چه شکل است؟

با پیشرفت در تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر، حالا امکان درمان با سطح موفقیت بسیار بالا برای افرادی با پوستی رنگ تیره وجود دارد. برای درمان این افراد از لیزر Nd:YAG و حتی دایود استفاده می‌شود. لیزر Nd:YAG طول موج بالایی دارد و بدین ترتیب قدرت عبور از لایه اپیدرم را خواهد داشت. بدین ترتیب امکان بروز آسیب به سطح پوست وجود ندارد.

طول موج، عاملی تاثیرگذار

اولین نوع لیزر که به آن اشاره می‌کنیم IPL است. این دستگاه نمی‌تواند تاثیرگذاری مناسبی مثل دایود داشته باشد و از این رو برای همه نوع درمان مناسب نیست. به خاطر ساختار خاص این دستگاه، مطمئنا به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشید. دستگاه دوم لیزر الکس است که از طول موج 755 نانومتر استفاده می‌کند. این لیزر عملکرد قابل توجه روی پوست هایی با رنگ روشن دارد.  دستگاه بعدی لیزر دایود است که از طول موج 810 نانومتر استفاده می‌کند. این مدل می‌تواند تقریبا روی هر ترکیب رنگ پوست و مو استفاده شود. نوع آخر لیزر Nd:YAG است که از طول موج 1064 نانومتر استفاده می‌کند. از این لیزر به خاطر طول موج بالا برای ترکیب رنگ مو و پوست تیره استفاده می‌شود.

راهکاری برای کاهش درد حین درمان

استفاده از دستگاه های خنک سازی سطح پوست می‌تواند به بهتر شدن تجربه درمان کمک کرده و درد را کاهش دهد. البته این دو ویژگی تنها دلیلی نیست که از دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست استفاده می‌شود. دستگاه خنک سازی در حین درمان برای پوست‌هایی با رنگ تیره بسیار تاثیرگذار است.  برای خنک کردن سطح پوست برای پوست‌های تیره رنگ از سه شیوه استفاده می‌شود. خنک سازی سطحی، یکی از بهترین راهکار ها است. این دستگاه‌ها به صورت سطحی، پوست را در حین درمان خنک کرده و از بروز آسیب و سوختگی جلوگیری می‌کنند. راهکار بعدی استفاده از دستگاه‌های هوا است. این دستگاه‌ها، هوایی با درجه منفی 34 درجه را به سطح پوست وارد می‌کند. راهکار سوم و نهایی نیز استفاده از اسپری کریوژن است. این اسپری به صورت مستقیم روی پوست استفاده می‌شود، سپس می‌توانید از دستگاه لیزر استفاده کنید.

شیوه‌های تاثیرگذار برای درمان

برای استفاده از لیزر به صورت کلی دو راهکار وجود دارد. راهکار اول شلیک و راهکار دوم SHR است. در شیوه SHR، قسمتی از بدن که قرار است درمان روی آن صورت گیرد با جدولی مشخص خواهد شد. این جدول به خانه‌های مختلفی تقسیم می‌شودو سپس لیزر هر بار ده پالس در ثانیه را با انرژی نسبتا کمی به پوست انتقال می‌دهد. این انتقال باعث می‌شود که حرارت در پوست افزایش پیدا کند. درد این شیوه بسیار کمتر است. راهکار دوم شلیک است. در این شیوه نیز ناحیه مد نظر با یک جدول و خانه‌های مختلف مشخص خواهد شد. سپس لیزر با صرفا یک پالس یا همان شلیک نقاط این جدول را هدف قرار می‌دهد. سپس اینکار برای همه نقاط جدول انجام می‌شود. نسبت به SHR، این شیوه درد بسیار بیشتری خواهد داشت و اگر به درستی استفاده نشود عوارض جانبی خاصی را به همراه دارد.

کلام آخر

در ابتدا باید گفت که طول موج ارتباط مستقیمی با رنگ پوست شما دارد. همانگونه که گفته شد برای درمان پوست‌هایی با رنگ تیره از طول موج‌های بالا استفاده می‌شود. طول موج‌های پایین تاثیرگذاری مناسبی برای درمان این رنگ از پوست ندارند. نکته بعدی این است که حتما باید برای درمان لیزر از سیستم‌ها یا شیوه‌های خنک کننده سطح پوست استفاده کنید. این دستگاه‌ها اجازه می‌‌دهند که بیمار تجربه بسیار بهتری نسبت به عمل لیزر داشته باشد و سطح درد نیز تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن