استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد

استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد

دستگاه لیزر دایود، فرآیندی پزشکی برای رفع موهای زائد روی بدن است. این دستگاه با استفاده از نور متمرکز شده لیزر و تبدیل آن به حرارت برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود. این نور در حین درمان توسط ملانین جذب می‌شود. همانگونه که گفته شد این نور در طی فرایند درمانی به حرارت تبدیل شده و در نهایت باعث آسیب رساندن به فولیکول می‌شود. دلیل اصلی به وجود آمدن موهای زائد در بدن در واقع همین فولیکول است. آسیب رساندن به فولیکول باعث می‌شود تا رشد موهای زائد با مشکل مواجه شده و با سرعت کمتری انجام شود. استفاده از دستگاه لیزر دایود یه به صورت کلی لیزر‌های درمانی باعث می‌شود تا سرعت رشد موهای زائد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند اما در اکثر موارد این رشد به صورت کامل متوقف نمی‌شود. درمان با استفاده از لیزر بدین شکل است که به چند جلسه درمانی نیاز خواهد بود و بعد از اتمام جلسات درمانی، جلسات نگهداری در نظر گرفته می‌شود تا از رشد دوباره موهای زائد جلوگیری شود.

چرا از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود؟

تقریبا همه افراد در نقاطی از بدن خود با رشد موهای زائد در طول زندگی مواجه خواهند شد. لیزر می‌تواند راهکاری مناسب برای کاهش رشد موهای زائد باشد. از لیزر می‌توان در صورت، گردن، سینه، شانه، شکم، کمر، پاها، دست‌ها و تقریبا اکثر نقاط بدن استفاده کرد. تنها مورد استثنا برای درمان چشم و نواحی اطراف آن است که احتمال آسیب رسیدن به آنها وجود دارد. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی نتیجه درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر، ترکیب رنگ مو و پوست است. بهترین ترکیب رنگ، پوستی با رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره است. لیزر در حالی که به فولیکول آسیب می‌رساند اما برای پوست و دیگر ارگان‌های بدن مخاطره‌ای به وجود نمی‌آورد. البته با توجه به پیشرفت‌های به وجود آمده در تکنولوژی حالا افرادی با ترکیب‌های مختلف رنگ پوست و مو می‌توانند از این درمان استفاده کنند اما هنوز هم استثنائاتی مثل رنگ موهای سفید، خاکستری، بلوند و قرمز نمی‌توانند شاهد علکرد مناسبی باشند. گرچه امید می‌رود که در آینده باز هم با پیشرفت‌های علمی این مشکلات نیز برطرف شوند.

مشکلات احتمالی

همانند هر نوع راهکار درمانی، استفاده از دستگاه لیزر نیز می‌تواند مشکلات خاصی را در پی داشته باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات راهکار‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشد که البته بسیاری از آنها بدون درمان خاصی مرتفع خواهند شد اما از میان عوارض جانبی مشاهده شده می‌تواند به نکات زیر اشاره کرد.

  1. تحریک‌های سطح پوست: تحریم شدن پوست به صورت موقت، قرمز شدن آن و حتی تورم به عنوان یکی از عوارض جانبی بسیار شایع استفاده از دستگاه لیزر مطرح می‌شوند. همانگونه که اشاره شد تقریبا تمامی این عوارض صرفا چند ساعت بعد از درمان اولیه بر طرف خواهند شد و نیازی به مراقبت پزشکی و درمان برای آنها وجود ندارد. بیمار می‌تواند برای تسکین این عوارض از کیسه آب یخ استفاده کند.
  2. تغییر رنگ پوست: یکی دیگر از عوارض جانبی استفاده از دستگاه لیزر تغییر رنگ پوست است. این تغییر می‌تواند پوست ناحیه درمان شده را روشن یا حتی تیره‌تر کند. تقریبا در اکثر مواقع این تغییرات کاملا گذرا هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شدن این عارضه جانبی بیشتر برای افرادی رخ می‌دهد که مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به درستی انجام نمی‌دهند.
  3. تاول و اسکار: یکی از عارضه‌های جانبی بسیار کمیاب استفاده از دستگاه لیزر تاول زدن، زخم یا حتی به وجود آمدن اسکار است. بهتر است که در صورت مشاهده این عارضه‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

راهکار‌های مراقبت از پوست قبل از استفاده از دستگاه لیزر دایود

اگر قصد رفع موهای زائد بدن با استفاده از دستگاه لیزر را دارید بهتر است که حتما جلسه‌ مشاوره‌ای با پزشک متخصص داشته باشید. سعی کنید که در این جلسه از پزشک خود در مورد دستگاه لیزر و تاثیرگذاری آن روی ترکیب پوست و موی خود سوال کنید. پزشک متخصص حتما قبل از پیشنهاد دادن این فرآیند سوابق پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. از شما پرسیده خواهد شد که آیا سابقه زخم‌های شدید پوستی را دارید و چه داروهایی در حال حاضر مصرف می‌کنید. همچنین پزشک قطعا در مورد ریسک‌ها با شما صحبت خواهد کرد و توقع شما را به حد استاندارد خواهد رساند. شاید شما انتظاراتی از دستگاه لیزر و درمان از طریق آن داشته باشید که ممکن است برای شما محقق نشود. اگر شما تصمیم گرفتید تا این فرآیند پزشکی را انجام دهید توصیه‌‌‌هایی به شما انجام خواهد شد. اولین مورد بدون شک فاصله گرفتن از نور خورشید است. شما باید شش هفته قبل از درمان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دوری کنید. در صورتی که اینکار قابل انجام نیست حتما باید از کرم‌های ضد آفتاب با کیفیت مناسب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که تا هفته‌ها قبل از درمان پوست خود را برنزه نکنید. نکته دیگر این است که نباید از شیوه‌های رفع مو سنتی مثل واکس دوری کنید که روی فولیکول مو تاثیرگذار هستند. پیشنهاد می‌شود که دیگر شیوه‌های رفع موهای زائد حداقل چهار تا شش هفته قبل از درمان با دستگاه لیزر استفاده نشوند. همچنین پزشک به شما پیشنهاد می‌شود که قبل از عمل از دارو‌های رقیق کننده خون مثل آسپرین استفاده نکنید.

انتظارات بیمار از دستگاه لیزر

رسیدن به نتیجه مورد انتظار صرفا در یک جلسه امکان پذیر نیست. تاثیرگذاری لیزر در هر فرد متفاوت است و ممکن است که به دو تا شش جلسه درمانی نیاز باشد. نقطه درمانی در سطح بدن نیز می‌تواند در نتیجه تاثیرگذار باشد. در هر جلسه درمانی باید حتما از عینک محافظ چشم استفاده کرد. همچنین قبل از انجام درمان دکتر می‌تواند بی حس کننده‌ها را برای کاهش حس درد استفاده کند.

شیوه انجام عمل

در حین عمل از دستگاه لیزر روی سطح بدن شما استفاده می‌شود. دستگاه‌های لیزر متفاوت از راهکار‌های خنک سازی متفاوت استفاده می‌کنند. وقتی دستگاه لیزر روی سطح بدن قرار می‌گیرد، نور لیزر وارد پوست شده و در نهایت فولیکول شده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این حرارت سپس باعث آسیب رساندن به فولیکول خواهد شد. بدین ترتیب دیگر شاهد رشد سریع موهای زائد نخواهید بود. بدون شک استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند باعث ایجاد حس درد شود. دستگاه‌های خنک کننده نیز دقیقا به همین خاطر استفاده خواهند شد تا حس ناراحتی و درد را کاهش دهند. میزان زمان مورد نیاز برای جلسه درمانی بر اساس ناحیه درمانی کاملا متفاوت است. صورت یا گردن صرفا در چند دقیقا درمان می‌شوند اما نواحی مثل ران یا کمر به خاطر ابعاد گسترده‌تر به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

مشاهدات بعد از جلسه درمانی

بدون شک بعد از چند ساعت شاهد برخی از عوارض جانبی خواهید بود. از این عوارض جانبی می‌توان به قرمزی پوست و یا حتی تورم اشاره کرد. همانگونه که اشاره شد هیچکدام از این عوارض جانبی جای نگرانی نخواهند داشت. در صورت امکان برای رسیدن به حسی بهتر می‌توانید روی پوست ناحیه درمان شده از کیسه یخ استفاده کنید. پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد که حتما بعد از عمل از برنزه کردن پوست خودداری کرده و تا شش هفته از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. همچنین بهتر است که از کرم‌های ضد آفابت استفاده کنید.

ملاحظه نتایج

باید توجه داشته باشید که تاثیرگذاری درمان از طریق دستگاه لیزر به صورت آنی نیست. کاهش موهای زائد در طول چند روز یا حتی چند هفته رخ می‌دهد. بعد از درمان نیز شاید شاهد رشد موهای زائد باشید اما این رشد حالا با کاهش روبرو می‌شود. پیش بینی تاثیرگذاری دستگاه لیزر بسیار دشوار است. البته باید گفت که دستگاه لیزر نمی‌تواند باعث رفع کامل موها زائد شود اما موهای زائد رشد کرده بعد از درمان بسیار نازک و با رنگی روشن‌تر خواهند بود.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن