آیا دستگاه لیزر می‌تواند باعث بروز سرطان شود؟

آیا دستگاه لیزر می‌تواند باعث بروز سرطان شود؟

همواره در مورد امنیت در استفاده از دستگاه‌های لیزر شک و تردید‌هایی وجود داشته است. همچنین شایعات متخلف در مورد سرطان‌زا بودن این شیوه درمانی نیز کمک چندانی نکرده است. در کنار آن نیز بسیاری فکر می‌کنند که تشعشات لیزر می‌تواند روی سطح باروری تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم تا توضیحاتی در مورد این مسائل ارائه کنیم.

اشعه‌هایی مثل ایکس و گاما بیشترین ریسک را برای ابتلا به سرطان را دارند. این دو اشعه از بالاترین فرکانس تابش یونیزه استفاده می‌کنند. هر دو این دو اشعه در حالی که توسط انسان نیز تولید می‌شود اما به صورت طبیعی نیز از گازی مثل رادون منتشر می‌شوند. برای مثال این دو اشعه در نیروگاه‌های هسته ای وجود دارند. همچنین باید گفت که گاما و ایکس هر دو برای مصارف پزشکی نیز بهره برداری می‌شوند. مثل عکس برداری CT یا اشعه ایکس برای تصویر برداری از بدن. در حالی که تابش یونیزه از این اشعه‌ها از بدن عبور می‌کند، همیشه ریسک آسیب پذیری DNA وجود دارد. این آسیب می‌تواند در نهایت منجر به سرطان شود. تابش یونیزه در اشعه‌های ایکس و گاما در حد بسیار زیادی است. این در حالی است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا لیزر را جز تابش‌های غیر یونیزه معرفی کرده است. بدین ترتیب می‌توان گفت که نگرانی در این مورد برای استفاده از دستگاه‌های لیزر وجود ندارد. تابش نور و انرژی به وجود آمده از آن در دستگاه لیزر کاملا سطحی است. نور لیزر همیشه در سطح پوست تابیده می‌شود. لیزر نمی‌تواند هیچ آسیبی به DNA وارد کند. به همین خاطر نیز امکان جهش ژنتیکی وجود ندارد. لیزر به گونه‌ای طراحی شده که با در نظر نگرفتن دیگر بافت‌ها و پوست به صورت مستقیم فولیکول مو را گرم کرده و باعث نابودی آنها می‌شود. یکی دیگر از نگرانی‌های موجود خطر به وجود آمدن ناباروری به خصوص در مورد بانوان است که بیشتر از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد استفاده می‌کنند. همانگونه که اشاره شد نور و انرژی ساطع شده از لیزر بیشتر از سطح فولیکول وارد بدن نمی‌شود و تاثیری روی ارگان‌های داخلی بدن ندارد. به همین خاطر لیزر نمی‌تواند تاثیری روی باروری داشته باشد.

باید گفت که هیچ مطالعه علمی نتوانسته است که رابطه مستقیمی بین استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد و به وجود آمدن سرطان را پیدا کند. به همین خاطر نمی‌توان گفت که لیزر سرطان زا است. البته این شیوه درمانی موهای زائد بدون عارضه جانبی نیست. بعد از عمل شاید بیمار شاهد عوارض جانبی مثل ناراحتی در سطح پوست، قرمزی پوست، خارش و حتی تورم باشد. البته همه این عوارض جانبی بعد از چند ساعت یا چند روز بعد از عمل اولیه به صورت خودکار رفع خواهند شد. برای راحتی بیشتر بیمار می‌تواند از کیسه آب یخ در ناحیه درمان شده استفاده کند. کیسه آب یخ می‌تواند قرمزی، ناراحتی و تورم را به خوبی برطرف کند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی بیش از مدت اشاره شده ادامه داشت بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید. دستگاه لیزر نمی‌تواند صرفا در یک جلسه موهای زائد را برطرف کند. به همین خاطر نیاز به تعداد جلسات درمانی متعدد است. با تعهد به درمان و شرکت در جلسات درمانی می‌توانید بعد از چند ماه شاهد کاهش رشد موهای زائد تا حد بسیار زیادی باشید. البته لیزر نمی‌تواند موهای زائد را به صورت کلی برطرف کند. همچنین اگر بعد از مدتی شاهد رشد موهای زائد بودید باید در جلسات درمانی نگهداری شرکت کنید.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن