آیا دستگاه لیزر راهکاری دائمی برای رفع موهای زائد است؟

آیا دستگاه لیزر راهکاری دائمی برای رفع موهای زائد است؟

استفاده از دستگاه‌های لیزر برای رفع موهای زائد، سالیان زیادی به بحث اصلی محافل پزشکی و حتی غیر پزشکی است. شاید موهای زائد برای مردان مشکل زیادی به وجود نیاورند اما بانوان به صورت کلی علاقه دارند که بدنی عاری از موهای زائد داشته باشند. موهای زائد روی صورت و گونه می تواند برای بانوان بسیار آزار دهنده باشد. البته مردان نیز در سال‌های گذشته علاقه زیادی به رفع موهای زائد نشان داده‌اند. به خصوص ورزشکاران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند تا بدنی عاری از موهای زائد داشته باشند تا در کنار عملکرد بهتر برای حفظ بهداشت بدن نیز راحت باشند. راهکارهای سنتی زیادی برای رفع موهای زائد وجود دارد که در کنار دردناک بودن، ماندگاری چندان زیادی ندارند.

بسیاری از بانوان از شیوه نسبتا دائمی الترولیسیس استفاده می‌کردند که بسیار دردناک است. در کنار آن واکس کردن موهای زائد با ماندگاری چند هفته، باز هم درد بسیار زیادی را به کاربر وارد می‌کرد. راهکار‌های دیگری مثل شیو نیز ماندگاری بسیار کمی دارند و باعث رشد موهای زیر پوستی خواهند شد. دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای تمام شیوه‌های ذکر شده باشد. این راهکار عوارض جانبی بسیار کمی دارد و می‌تواند ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد که به ماه‌ها یا حتی بیش از یک سال افزایش پیدا کند. جلسات درمانی با استفاده از دستگاه لیزر بسیار سریع است و بعد از انجام دادن آن نیز نیازی به استراحت نخواهد بود. بیمار می‌تواند با استفاده از دستگاه لیزر بسیار سریع به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد. یکی از نقاط ضعف لیزر، نیاز به انجام جلسات درمانی متعدد است تا همه موهای زائد در فاز رشد فعال هدف قرار گیرند. در این شیوه درمانی هیچ راهکاری برای کاهش زمان مدت نظر موجود ندارد.

دستگاه لیزر نوری را به سطح پوست انتقال می‌دهد. این نور سپس به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. انرژی مذکور توسط رنگدانه‌های موجود در مو جذب شده و در نهایت فولیکول موهای زائد آسیب خواهند دید. انرژی به وجود آمده بسیار آسان توسط موهایی با رنگ تیره جذب خواهد شد. به همین خاطر است که موهایی با رنگ تیره برای درمان با استفاده از دستگاه لیزر بسیار مناسب هستند. موهایی با رنگ روشن مثل سفید یا بلوند، کاندیدای مناسبی برای انجام لیزر نیستند و نتیجه مناسبی را دریافت نخواهند کرد. نکته بعدی عدم انجام مناسب عمل لیزر روی پوست‌هایی با رنگ تیره است. البته با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در این زمینه به وجود آمده است. لیزر Nd:YAG با توجه به طول موج بسیار بالاتر خود می‌تواند پوست‌هایی با رنگ تیره را تحت درمان قرار دهد. در حالی که اکثر لیزر‌ها برای درمان پوست‌هایی با رنگ روشن از طول موجی کمتر از 800 نانومتر استفاده می‌کنند، لیزر Nd:YAG از طول موج بسیار زیاد 1064 نانومتر بهره می‌برد. امروزه تقریبا استفاده از لیزر روی هر نوع رنگ پوستی امکان پذیر است اما هنوز برای درمان موهایی با رنگ روشن، راهکاری مناسب ارائه نشده. انتظار می‌رود که در سال‌های پیش رو با پیشرفت تکنولوژی امکان درمان موهایی با رنگ روشن امکان‌پذیر شود.

موهای موجود روی بدن انسان در فاز‌های مختلفی قرار دارد. یکی از این فاز‌ها، فاز رشد فعال است. موهای زائد برای درمان تحت دستگاه لیزر باید حتما در فاز رشد فعال قرار داشته باشد. از آنجا که همه موهای زائد همیشه در یک فاز قرار ندارند، شما برای درمان به جلسات درمانی متعدد نیاز خواهید داشت. عمل لیزر همانگونه که می‌دانید دارای سرعت بسیار زیادی است. نقاط کوچک از بدن مثل گونه، چانه و یا پشت لب بسیار سریع و صرفا در چند دقیقه درمان می‌شوند. قسمت‌های بزرگتری از بدن مثل کمر نیز صرفا در نیم ساعت درمان خواهند شد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن