آشنایی با شیوه‌های مختلف لیزر مو‌های زائد

راهکار‌های بسیار زیادی برای استفاده از لیزر در رفع موهای زائد مثل IPL، Nd:YAG و دایود وجود دارد. بعضی از لیزر‌ها مخصوص مو یا پوست خاصی هستند و می‌توانند روی نواحی مختلف بدن تاثیرگذاری بهتری داشته باشند. در ادامه به تفاوت‌های خاص هر لیزر خواهیم پرداخت.

دستگاه لیزر IPL

دستگاه لیزر ipl
دستگاه لیزر ipl

رفع موهای زائد با استفاده از لیزر IPL به روشی بسیار همه گیر تبدیل شده است. لیزر IPL از نور با پالس شدید استفاده می‌کند. این نور به صورت کاملا آرام و امن روی موی‌های نقاط مختلف بدن مثل صورت، پا، کمر و … تابیده می‌شود. این پالس نوری روی فولیکول‌های مو حرارت ایجاد کرده و بدین صورت بدون آسیب رساندن به پوست و بافت‌های اطرف ناحیه تحت درمان، موهای زائد را نابود می‌کند. عوارض جانبی در مورد این درمان وجود دارد که شامل قرمزی پوست یا تورم است. این عارضه‌ها نیز بسیار سریع و بعد از چند ساعت رفع می‌شوند. بیمارانی که کاندیدای خوبی در مورد استفاده از لیزر IPL هستند شامل افرادی می‌شوند که موهای تیره رنگ و پوست با رنگ روشن دارند. لیزر IPL رنگدانه داخل فولیکول را هدف قرار می‌دهد. بسیاری از استفاده کنندگان این روش توانستند به نتایجی نسبتا دائمی برسند و اگر موهای زائد نیز دوباره رشد کنند بسیار نازک و با رنگ روشن‌تر خواهند بود.

دستگاه لیزر Nd:YAG

دستگاه لیزر Nd:YAG
دستگاه لیزر Nd:YAG

لیزر Nd: YAG یکی از شیوه‌های مدرن لیزر برای رفع موهای زائد است. واژه Nd مخفف Neodymium است و YAG نیز مخفف Yttrium Aluminum Garnet. این لیزر بیشتر برای برداشتن تتو از روی پوست و تغییر رنگ پوست استفاده می‌شود اما در رفع موهای زائد نیز مصرف دارد. قبل از انجام عمل لوسین کربن روی پوست مالیده می شود تا در فولیکول‌های مو در حین درمان نفوذ کند. بدین ترتیب فولیکول‌ها طول موج‌های لیزر Nd:YAG را دریافت خواهند کرد. این نوع لیزر می‌تواند برای استفاده روی همه بیماران مناسب باشد حتی افرادی که پوست تیره رنگ و برنزه دارند. با استفاده از این مدل می‌تواند سطح مقطع زیادی از پوست را با سرعت زیاد تحت درمان قرار داد. البته این لیزر به خاطر خاصیت‌های منحصر به فرد خود شاید باعث ایجاد درد بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها شود.

دستگاه لیزر دایود (Diode)

دستگاه لیزر دایود (Diode)
دستگاه لیزر دایود (Diode)

لیزر دایود در واقع یک پرتو نور متمرکز شده است که حرارت را به پوست و فولیکول مو می‌رساند و ملانین نیز این حرارت را جذب می‌کند. رنگدانه‌ها با جذب انرژی لیزر نابود می‌شوند و بدین ترتیب رشد مو در فولیکول‌ها تحت تاثیر، با مشکل مواجه می‌شود. نور لیزر توسط فولیکول جذب می‌شود اما در عین حال به بافت‌های کنار مو مثل پوست آسیبی وارد نخواهد کرد. درمان از طریق لیزر دایود معمولا به چند جلسه نیاز دارد. هر جلسه بسیار سریع انجام می‌شود و بعد از آن نیز به استراحت نیازی نیست. عوارض جانبی لیزر دایود بسیار کم است اما شاید قرمزی را در محل درمان ملاحظه کنید. این قرمزی معمولا دو روز بعد از درمان به صورت خودکار بهبود خواهد یافت.

دستگاه لیزر روبی (Ruby)

در میان همه لیزر‌ها، لیزر روبی در واقع اولین مدل معرفی شده است. ملانین درون پوست نور لیزر روبی را نسبت به بقیه لیزر‌ها به خوبی دریافت می‌کرد. این لیزر برای درمان افرادی که پوست روشن و موهای نازک دشاتند بسیار خوب بود. این نوع لیزر برای استفاده روی پوست‌های تیره رنگ اصلا مناسب نیست. این لیزر به صورت انتخابی به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌کند اما به یکپارچگی پوست آسیب نخواهد زد. تاخیر در میان هر پاس در لیزر‌های روبی به نوعی انجام شده تا راحتی بیشتری برای بیمار به وجود آید. به هر میزانی که تابش با سرعت بیشتر انجام شود، درد برای بیمار افزایش پیدا می‌کند. پس میان هر تابش نور لیزر، مکسی دو ثانیه‌ای وجود دارد که به درمان بهتر کمک می‌کند. لیزر روبی در حالی که به درستی استفاده شود می‌تواند بسیار امن، تاثیر‌گذار و تقریبا بدون درد باشد.

دستگاه لیزر روبی (Ruby)
دستگاه لیزر روبی (Ruby)

دستگاه لیزر الکساندرایت (Alexandrite)

لیزر‌های الکساندرایت در واقع سریع ترین ماشین لیزر موجود حال حاضر هستند. این لیزر‌های برای درمان بسیار سریع بیمار در سطح مقطع بزرگ روی بدن است. این لیزر روی بیمارانی با پوستی با رنگ روشن بهتر عمل می‌کند. لیزر الکساندرایت یکی از شیوه‌های درمانی موهای زائد است که از محبوبیت فوق‌العاده ای برخوردار است. از این شیوه می‌تواند به عنوان راهکاری یاد کرد که اغلب مواقع توسط بیماران و پزشکان برای رفع موهای زائد انتخاب می‌شود. ملانین در فولیکول مو نور لیزر الکساندرایت را به صورت انتخابی، جذب می‌کند. پالس‌های نور بسیار سریع هستند و باعث می‌شوند تا درد بیشتر حس شود. سرعت زیاد این لیزر باعث می‌شود که سطح مقطع بزرگی مثل کمر یک بیمار در زمان کمی در حد سی دقیقه کاملا تحت درمان قرار گیرد. این لیزر معمولا می‌تواند نتایج ماندگار و حتی دائمی ارائه کند. اگر نیز موهای زائد دوباره رشد کنند، تعداد و ضخامت آنها کاهش چشم‌گیری دارد.

دستگاه لیزر الکساندرایت (Alexandrite)
دستگاه لیزر الکساندرایت (Alexandrite)
هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن