نکاتی که باید در مورد دستگاه لیزر Nd:YAG بدانید

نکاتی که باید در مورد دستگاه لیزر Nd:YAG بدانید

دستگاه لیزر Nd:YAG یکی از انواع پیشرفته است که امروزه به صورت وسیع برای پیاده سازی شیوه‌های درمانی مختلف استفاده می‌شود. از این لیزر برای درمان موهای زائد، اختلالات پوست و حتی چشم استفاده می‌شود. این دستگاه دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث می‌شود در درمان‌های به خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه های لیزر از راهکاری برای تقویت نور استفاده می‌کنند که در حین درمان آسیبی به پوست و حتی ارگان‌های داخلی بدن وارد نخواهد کرد.

چرا از دستگاه لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود؟

همانگونه که اشاره شد، دستگاه لیزر Nd:YAG مصارف مختلفی در زمینه پزشکی دارد. از این لیزر برای درمان اختلالات پوستی، اختلالات چشمی خاص، رفع موهای زائد، پاک کردن خالکوبی و تتو و همچنین برخی از مشکلات خاص ناخن استفاده می‌شود. همچنین دستگاه لیزر Nd:YAG برای درمان واریس، مشکلات مربوط به رگ در صورت و پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مصارف این لیزر می‌توان به درمان ناهنجاری های رگ، درمان لکه‌های قهوه‌ای صورت اشاره کرد. همچنین این دستگاه می‌تواند برای کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار گیرد.

رفع موهای زائد

یکی از مصارف شناخته شده لیزر Nd:YAG برطرف کردن موهای زائد و کمک به کاهش رشد آنها است. از این لیزر می‌توان در تمامی نقاط بدن مثل صورت، گردن، شانه، سینه، شکم، کمر، ران، دست و پاها استفاده کرد. نکته قابل توجه در مورد لیزر Nd:YAG قابلیت درمان پوست‌هایی با رنگ تیره است. دیگر لیزر‌ها مانند دایود، SHR یا حتی الکساندرایت قابلیت درمان پوست‌هایی با رنگ تیره را ندارند. گرچه Nd:YAG می‌تواند با طول موج بالای خود پوست‌هایی با رنگ تیره را تحت درمان قرار دهد در حالی که عوارض جانبی خاصی نیز به وجود نخواهد آمد.

شیوه استفاده از دستگاه لیزر Nd:YAG چگونه است؟

مانند هر دستگاه لیزر، هر حین عمل حتما باید از عینک مخصوص محافظ چشم استفاده کنید. البته اگر این عمل روی چشم انجام گیرد، نیازی به استفاده از عینک نخواهد بود. برای شروع درمان، پزشک دستگاه لیزر را روی پوست قرار داده و سپس موج‌های لیزر روی سطح پوست تابیده خواهد شد. میزان درد در این عمل بسته به هر فرد متفاوت است. برخی از افراد درد بسیار کمی را حس می‌کنند اما برخی دیگر برای تحمل درد با مشکل مواجه خواهند شد. برای بهتر شدن حس عمل از دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست و حتی ژل‌های بی حسی استفاده می‌شود. افرادی که از این لیزر برای درمان‌های دیگر مثل ترمیم عروق یا پوست استفاده می‌کنند، لیزر به صورت اختصاصی هموگلوبین یا رنگدانه‌های قرمز سلول‌ها و ملانین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر پالس با فاصله پنجاه میلی ثانیه به پوست وارد شده و در نهایت می‌تواند انرژی 150 تا 250 در واحد J/mc2 را وارد کند. جلسات درمانی برای این شیوه بین یک تا سه جلسه خواهد بود.

یکی از مصارف بسیار محبوب لیزر Nd:YAG بدون شک کاهش رشد موهای زائد است. در این شیوه درمانی، نور لیزر فولیکول‌های مو را هدف خواهد گرفت. نور به انرژی حرارتی تبدیل شده و به فولیکول مو آسیب می‌زند در حالی که به سطح پوست و ارگان‌های داخل بدن آسیبی وارد نخواهد شد. این نوع لیزر همانگونه که اشاره شد از طول موج بالای 1064 نانومتری استفاده خواهد کرد. این مقدار نسبت به لیزرهای دیگر مثل دایود و الکساندرایت بسیار بالاتر است و به همین خاطر Nd:YAG امکان درمان پوست‌هایی با رنگ تیره را خواهد داشت. برای انجام این درمان استفاده از دستگاه خنک سازی اجباری خواهد بود چون گرمای بسیار زیادی تولید می‌شود و عدم استفاده از آن می‌تواند مخاطراتی را برای پوست فرد بیمار به وجود آورد. بعد از انجام عمل روی سطح پوست با عوارض جانبی گذرا مثل قرمزی یا حتی تورم روبرو خواهید شد. این عوارض بسیار عادی بوده و نیازی به درمان ندارند. برای تسکین این عوارض می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

مخاطرات

همانند هر شیوه درمانی دیگر، استفاده از دستگاه لیزر نیز مخاطراتی را به همراه دارد. عوارض جانبی گذرا مثل قرمزی، خارش و تورم بعد از چند ساعت از انجام عمل بسیار طبیعی هستند. همانگونه که اشاره شد برای بهبود این عوارض جانبی نیازی به مراقبت پزشکی و استفاده از دارو نیست. این عوارض به صورت خودکار بعد از چند ساعت از اتمام عمل برطرف خواهند شد. برای کاهش این عوارض می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید. البته عوارض جانبی نادری در استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد وجود دارد که از آنها می‌توان به اختلال در رنگ پوست، التهاب، به وجود آمدن لکه‌های رنگی، عفونت، اسکار و زخم شدن پوست اشاره کرد. در صورتی که عمل تحت نظری فردی با تجربه و متخصص انجام گرفته باشد، امکان به وجود آمدن این عوارض جانبی بسیار نادر است. در صورت مشاهده آنها بهتر است که سریعا با پزشک متخصص مشورت کنید.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن