نکات کلیدی در درمان با دستگاه لیزر

نحوه استفاده از دستگاه لیزر

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع موهای زائد نواحی مختلف بدن، لیزر است. این روش محبوبیت زیادی در بین بانوان و حتی آقایان کسب کرده است و علاقه‌مندان به این روش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. رضایت بیماران از این روش به دلیل نتایج قابل قبولی است که به همراه دارد. استفاده از لیزر قوی‌ترین روش درمانی برای رفع موهای زائد است و با سایر روش‌ها قابل‌مقایسه نیست.

به‌طورکلی می‌توان گفت که لیزر می‌تواند موهای زائد نواحی مختلف بدن در بسیاری از افراد را به طور مؤثری از بین ببرد. بااین‌حال ممکن است در مواردی نارضایتی از سوی افراد وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که این نارضایتی‌ها به دلیل استفاده از دستگاه نامناسب یا رعایت‌نکردن نکات قبل و بعد از لیزر است. اگر نکات و مراقبت‌های لازم به‌درستی انجام شوند و تعداد جلسات درمانی به‌اندازه کافی و دستگاه‌های مورداستفاده مناسب و سازگار با نوع پوست باشد، حتماً نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت.

دستگاه لیزر با استفاده از طول‌موج‌های مختلف می‌تواند روی فولیکول‌های مو اثر بگذارد و از رشد آن‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین تأثیرگذاری آن حتمی است. در این مقاله طرز کار این دستگاه را به طور مفصل بررسی می‌کنیم. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که طول‌موج‌هایی به سمت ریشه و ساقه مو ساطع می‌شوند و با اثرگذاری روی ملانین‌ها که در فولیکول‌های مو قرار دارند، موهای زائد را از بین می‌برند.

وظیفه اصلی دستگاه لیزر این است که اشعه‌های لازم را به سمت ملانین مو ارسال کند. ملانین این اشعه‌ها را جذب کرده و ریشه مو از بین می‌رود. ملانین موجود در رنگ موهای مختلف متفاوت است به همین دلیل هر دستگاه برای رنگ خاصی از پوست و مو مناسب بوده و تأثیرگذاری آن تنها در صورتی است که به‌درستی از آن استفاده شود. هرچه پوست فرد روشن‌تر باشد نتیجه‌بخشی لیزر نیز بیشتر خواهد بود. اگر قصد استفاده از این روش درمانی را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه کار و مراقبت‌ها و نکات لازم درباره درمان آشنا شوید.

نحوه استفاده از دستگاه لیزر

پیش از اینکه از این روش درمانی برای ازبین‌بردن موهای زائد خود استفاده کنید، بهتر است نگاهی به نحوه کار دستگاه لیزر داشته باشید تا با عملکرد و چگونگی کارکرد آن آشنا شوید. اطلاعات اولیه درباره این روش می‌تواند در روند درمان به شما کمک کند و اطمینان بیشتری برایتان به همراه داشته باشد. آشنایی با شیوه کار دستگاه و روند درمان، دید بهتری به شما می‌دهد و باعث می‌شود ترس کمتری از شروع درمان داشته باشید. در ادامه به‌صورت مختصر نحوه کارکرد و استفاده از دستگاه را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

به‌طورکلی می‌توان گفت که دستگاه لیزر موهای زائد با تولید طول‌موج‌های مختلف و ارسال آن‌ها به سمت فولیکول‌های مو به آن‌ها آسیب ‌زده و به‌این‌ترتیب موهای زائد را از بین می‌برد. اساس کار این دستگاه، جذب پرتوهای نوری ارسال شده توسط رنگ‌دانه‌های مو است که به آن‌ها ملانین گفته می‌شود. ملانین‌ها در فولیکول‌های مو قرار گرفته‌اند و می‌توانند طول‌موج‌های ارسالی را جذب کنند. جذب شدن پرتوها باعث می‌شود فولیکول‌ها تخریب شوند. آنچه که در رشد موها نقش اساسی دارد همین فولیکول است؛ بنابراین زمانی که آسیب ببینند رشد مجددی وجود نخواهد داشت.

دستگاه­های مختلف لیزر مو از طول‌موج‌های گوناگونی برای رفع موهای زائد استفاده می‌کنند که الکساندرایت، اندیاگ و دایود معروف‌ترین آن‌ها هستند. میزان جذب این طول‌موج‌ها در ملانین‌ها به نوع طول موج بستگی دارد. هر طول موجی برای نوع خاصی از رنگ مو و پوست مناسب است. این موضوع اهمیت استفاده از دستگاه مناسب برای درمان را نشان می‌دهد. دستگاه‌های لیزر مدرن با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توانند هر سه طول­موج را با هم ترکیب کنند و به‌این‌ترتیب برای انواع پوست قابل‌استفاده هستند.

نکات مهم در استفاده از دستگاه لیزر

مراحل لیزر موهای زائد

استفاده از دستگاه لیزر به‌عنوان روش درمانی نیاز به گذراندن مراحلی دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم. لیزر یک پرتو نور متمرکز است و انرژی بسیار زیادی دارد. از این انرژی می‌توان در موارد زیادی استفاده کرد. از لیزر علاوه بر رفع موهای زائد می‌توان برای ازبین‌بردن جای زخم، جوش و … نیز استفاده کرد. اما یکی از مفیدترین کاربردهای لیزر رف موهای زائد است.

مراحل لیزر موهای زائد به این صورت است که با ارسال طول‌موج‌های تولید شده از دستگاه، فولیکول‌های مو تخریب شده و از بین می‌روند. در جلسات اول ممکن است تأثیر درمان محسوس نباشد. اما در جلسات بعدی تأثیرات آن بیشتر نمایان می‌شود و پس از تکمیل تعداد جلسات لازم، رشد موهای برای یک بازه 6 الی یک‌ساله متوقف می‌شوند و پس از آن نیز رشد بسیار کند و کمی خواهند داشت.

تعداد جلسات درمانی در این روش بسیار مهم است و برای هر فرد متفاوت است. تعیین تعداد جلسات به ویژگی‌های پوستی هر فرد بستگی دارد و ممکن است برای عده‌ای بیشتر یا کمتر باشد؛ اما به‌طورکلی 6 الی 8 جلسه برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است. در دستگاه لیزر از سیستم خنک‌کننده استفاده می‌شود که باعث می‌شود هیچ‌گونه دردی وجود نداشته باشد همچنین جلوی عوارض جانبی را نیز می‌گیرد و با ایمن‌ترین روش موهای زائد را از بین می‌برد.

مزایای استفاده از دستگاه لیزر

استفاده از دستگاه لیزر تیتانیوم و پلاتینیوم نسبت به سایر روش‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت انجام لیزر بسیار زیاد است؛ بنابراین باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.
  • علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به دلیل تأثیرگذاری زیاد این روش موهای زائد به طور کامل از بین می‌روند. به‌این‌ترتیب بعد از طی‌کردن تعداد جلسات درمانی می‌توان از شر موهای زائد خلاص شد و نیازی به استفاده از روش‌های گوناگون نیست. با یک‌بار هزینه می‌توانید موهای زائد را به طور کامل از بین ببرید.
  • این روش کاملاً ایمن و بی‌خطر است و می‌تواند موهای زائد را بدون هیچ‌گونه آسیبی از بین ببرد.
  • در این روش به دلیل استفاده از دستگاه خنک‌کننده میزان درد به حداقل می‌رسد. البته شدت درد بستگی به نوع دستگاه دارد. هرچه سیستم خنک‌کننده دستگاه قوی‌تر باشد، درد کمتری احساس می‌شود چراکه درد ناشی از لیزر به دلیل حرارت بالای آن است و با خنک‌کردن ناحیه موردنظر دردی احساس نمی‌شود.
  • از دستگاه لیزر می‌توان برای ازبین‌بردن موهای زیرپوستی نیز استفاده کرد.
  • این روش، کاملاً دائمی است و پس از گذراندن روند درمان به طور کامل موهای زائد رشد بسیار کندی خواهند داشت و به‌راحتی دچار ریزش می‌شوند.
  • استفاده از لیزر، یک روش کاملاً سالم و مؤثر محسوب می‌شود و با رعایت اصول و دستورالعمل‌های لازم بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.
  • این روش برای موهای ضخیم آقایان نیز قابل‌استفاده است و می‌تواند با درد کمتری آن‌ها را از بین ببرد.
  • قسمت‌هایی از بدن هستند که دارای مویرگ‌های بسیار قرمز بده و نمی‌توان از اپیلاسیون برای رفع موهای زائد آن نواحی استفاده کرد. دستگاه لیزر می‌تواند موهای نواحی حساس را نیز از بین ببرد.
  • این روش می‌تواند بهترین نتایج را برای افرادی که در کنار رهایی از موهای زائد به دنبال حفظ ایمنی و سلامتی خود هستند، به ارمغان آورد. انتخاب دستگاه مناسب اهمیت بسیار زیادی در میزان اثرگذاری و نتیجه‌بخشی درمان دارد.

نکات کلیدی در استفاده از دستگاه لیزر

پیش از استفاده از دستگاه لیزر لازم است به نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات می‌تواند باعث افزایش اثربخشی درمان شود. این روش درمانی برای تمام افراد قابل‌استفاده است و تأثیر آن بستگی به فاکتورهایی دارد که یکی از آن‌ها رعایت نکات پیش از درمان است. اگر می‌خواهید نتیجه دلخواه را از درمان کسب کنید حتماً به این نکات توجه داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

از جمله مهم‌ترین نکات در درمان با لیزر، توجه به طول موج مورداستفاده در دستگاه است. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، هر دستگاه از طول موج خاصی استفاده می‌کند و هر طول­موج برای نوع خاصی از پوست و مو مناسب است. انتخاب دستگاه مناسب اولین و اساسی‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. پیش از شروع درمان باید درباره دستگاه‌های مورداستفاده در کلینیک پرس‌وجو کنید و از سازگاری آن با ویژگی‌های پوستی‌تان مطمئن شوید. استفاده از طول‌موج‌های زیاد باعث نفوذ بیشتر می‌شود.

لیزر موهای زائد روی پوست‌های تیره باعث هدررفتن انرژی و سوختگی پوست می‌شود؛ چراکه با طول‌موج‌های کوتاه نمی‌توان موهای زائد پوست‌های تیره را از بر؛ بنابراین باید از دستگاه لیزر مناسب پوست‌های تیره استفاده کرد. اما به‌طورکلی این روش درمانی روی پوست­های روشن نتیجه بهتری خواهد داشت.

از دیگر نکات مهم در استفاده از دستگاه لیزر توجه به مراقبت­های بعد از درمان است. این مراقبت­ها اهمیت بسیار زیادی دارند و کمک ­کننده هستند. درمان باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد و دستورالعمل­ های مراقبتی بعد از درمان موبه‌مو اجرا شود تا بهترین نتیجه را به ارمغان آورد.

دستورالعمل استفاده از دستگاه لیزر

نکات کلیدی قبل از شروع درمان با دستگاه لیزر

نکات قبل از شروع درمان با دستگاه لیزر به شرح زیر است:

  • ناحیه موردنظر را به‌خوبی شیو کنید.
  • از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. درصورتی‌که دچار سوختگی شدید باید دوهفته صبر کرده و سپس برای درمان اقدام کنید.
  • 7 روز قبل از شروع درمان از برنزه کردن خودداری کنید.
  • پوست شما در هنگام درمان باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه ماده آرایشی یا بهداشتی باشد.
  • پوستتان نباید مرطوب باشد.
  • از 30 الی 40 دقیقه قبل از درمان می‌توان از کرم‌های بی‌حسی استفاده کرد.
  • از استفاده از روش‌های مختلف لایه‌برداری حداقل دوهفته قبل از شروع درمان خودداری کنید.
  • هفت روز قبل از شروع درمان از محصولات آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسیل، رتینول‌ها و هیدرو کینون‌ها استفاده نکنید.
  • در صورت وجود هرگونه لک یا ضایعه پوستی، لازم است پیش از درمان موهای زائد، این ضایعات رفع شوند و سپس درمان صورت بگیرد.

نکات تکمیلی

نکات مهم دیگری پیش از شروع درمان وجود دارند. تمامی این موارد توسط پزشک معالج به شما آموزش داده می‌شود. انتخاب کلینیک معتبر و مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. حتماً پیش از شروع روند درمان درباره کلینیک‌های مختلف تحقیقات لازم را انجام دهید و سپس برای درمان اقدام کنید. دریافت مشاوره پیش از درمان نیز بسیار کمک‌کننده است. با استفاده از مشاوره می‌توانید با خیال آسوده و بدون استرس و نگرانی روند درمان خود را آغاز کنید. انتخاب دستگاه مناسب برای لیزر یک موضوع تخصصی است. شما کافی است مشخصات پوستتان را در اختیار متخصصان قرار دهید تا شما را راهنمایی کنند.

نکته مهم دیگری که در درمان با لیزر وجود دارد، توجه به مراقبت‌های بعد از درمان است. تعداد جلسات درمانی حتماً باید به­صورت کامل گذرانده شوند. تعیین تعداد جلسات توسط متخصص انجام می­شود و پس از مشخص کردن آن باید روند درمان به طور کامل طی شود تا بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. شما نمی­توانید روند درمان را نیمه­کاره رها کنید و انتظار نتایج فوق­ العاده داشته باشید. بسیاری از افراد پس از گذراندن جلسات ابتدایی به دلیل نتایج بسیار خوبی که قابل­مشاهده نیز هستند، تصور می­کنند که تا همین حد کافی است و جلسات بعدی را انجام نمی‌دهند. این تصور کاملاً غلط است و لازم است تمام جلسات به طور کامل انجام شود. بعد از تکمیل جلسات، مراقبت‌هایی توسط کلینیک مربوطه به شما آموزش داده می‌شود که رعایت آن‌ها ضروری است. حتماً مراقبت‌های بعد از درمان را جدی بگیرد و تا مدت‌زمان تعیین شده آن‌ها را انجام دهید.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن