مقایسه عملکرد دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

مقایسه عملکرد دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

استفاده از دستگاه لیزر در چند سال گذشته به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده. در این در حالی است که هر روز شاهد پیشرفت تکنولوژی در ساخت این دستگاه ها هستیم. تقریبا همه دستگاه‌های موجود و قابل استفاده در بازار توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده. این دستگاه‌ها تاثیر مناسبی در کاهش رشد موهای زائد دارند. از آنجا که برای درمان پزشک‌ها از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند نباید انتظار داشته باشید که همه آنها تاثیرگذاری مشابه به یکدیگر داشته باشند. در این مقاله عملکرد دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت را مقایسه خواهیم کرد. هر دو این دستگاه‌ها به صورت گسترده برای رفع موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرند اما لیزر دایود جدید‌تر از الکساندرایت است.

دستگاه لیزر الکساندرایت از طول موج ثابت 755 نانومتر استفاده می‌کند. همانگونه که انتظار می‌رود، این دستگاه تاثیرگذاری بسیار خوبی برای افرادی با پوست رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره دارد. الکساندرایت قدرت این را دارد که قسمت زیادی از پوست را تحت درمان قرار دهد و در این کار سرعت بسیار خوبی دارد. به همین خاطر اگر بخواهید سطح مقطع زیادی را درمان کنید، این نوع لیزر می‌تواند کاندیدای اصلی برای درمان باشد.

دستگاه لیزر دایود از طول موجی بین 800 تا 810 نانومتر استفاده می‌کند. این مقدار نسبت به الکساندرایت بیشتر است. طول موج بیشتر اجازه می‌دهد که لیزر دایود با در نظر نگرفتن ملانین و اپیدرم، مستقیما به سراغ فولیکول موهای زائد برود. به همین خاطر عمق نفوذ این لیزر بسیار بیشتر از الکساندرایت است. بدین ترتیب شانس به وجود آمدن آسیب‌های پوستی نیز بسیار کمتر می‌شود. لیزر دایود روی پوست‌هایی با رنگ روشن و موهایی با ضخامت زیاد و رنگ تیره بهترین تاثیرگذاری را دارد.

هر دو دستگاه‌های لیزر دایود و الکساندرایت، محبوبیت بسیار زیادی برای درمان موهای زائد دارند. به خاطر تاثیر بسیار خوب این دو دستگاه بسیار با یکدیگر مقایسه می‌شوند. به تازگی مقایسه‌ای بین افراد برای بررسی نتایج انجام شده است که توسط این دو لیزر درمان شدند. در این قایس از سی و یک فرد با جنسیت‌های مختلف استفاده شده که البته دارای تنوع رنگ پوستی و موهای متفاوت بودند. در این مقایسه، درمان در ناحیه زیر بقل انجام شد. تعداد شش جلسه درمانی انجام شد که بین آنها یک ماه زمان در نظر گرفته شده بود. در همه این افراد یکی از زیر بقل‌ها با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت درمان شده بود و دیگری توسط دستگاه لیزر دایود. برای رسیدن به درکی بهتر تراکم مو قبل و بعد از عمل در هر فرد به صورت جداگانه اندازه‌گیری شد و نتایح بعد از هجده ماه به صورت رسمی منتشر شد.

همانگونه که انتظار می‌رفت هر دو عمل، نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشتند. لیزر دایود توانست رکورد کاهش موهای زائد بیش از 72 درصد را ارائه کند. لیزر دایود نیز توانست رکورد بسیار نزدیک کاهش موهای بیش از 71 درصدی را ارائه کند. بسیاری از بیماران عوارض جانبی عادی مثل قرمزی پوست را با استفاده از لیزر الکساندرایت تجربه کردند. همچنین هیچکدام از بیماران شاهد عوارض جانبی شدید نبودند. از آنجا که هر دو نوع لیزر روی تمام بیماران استفاده شده بود، بیش از 62 درصد از آنها اعتقاد داشتند که درمان با استفاده از لیزر دایود نسبت به الکساندرات دردناک‌تر بوده. البته همه بیماران اعتقاد داشتند که درد ناشی از عمل کاملا قابل کنترل و تحمل بوده. در انتها نیز اشاره شده بود که نتایج ناشی از هر دو درمان دارای ماندگاری بسیار خوبی بودند. بهترین عملکرد نیز همانطور که انتظار می‌رفت روی افرادی با رنگ پوست روشن و موهای تیره مشاهده شد.

با استناد به نتایج به دست آمده از این مطالعه می‌توان به صراحت گفت که لیزر الکساندرایت عوارض جانبی موقت مثل قرمزی را به همراه دارد اما در سمت مقابل لیزر دایود درد بیشتری را به بیمار القا می‌کند. هر دو این لیزر‌ها نتایج بسیار نزدیک به یکدیگر ارائه کردند و ماندگاری آنها تا حتی هجده ماه بعد از عمل به خوبی قابل مشاهده بود. اگر دارای پوستی روشن و موهایی تیره هستید، هر دو این لیزر‌ها می‌توانند به خوبی نیاز‌های شما برای رفع موهای زائد را پاسخ دهند.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن