قبل از عمل با دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد باید به چه نکاتی توجه شود؟

قبل از عمل با دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد باید به چه نکاتی توجه شود؟

اگر از استفاده از شیوه‌های سنتی برای رفع موهای زائد خسته شدید، دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. شیوه‌های سنتی به خاطر ماندگاری بسیار کمی هر چند روز یا حداکثر چند هفته نیاز به تکرار دارند اما لیزر می‌تواند ماندگاری چند ماهه یا حتی بیش از یک سال داشته باشد. اگر قبلا از این شیوه استفاده نکرده باشید قطعا سوالات بسیار زیادی در ذهن شما وجود دارد. در این مقاله به نکاتی که قبل از عمل لیزر باید به آنها توجه داشته باشید آشنا خواهیم کرد.

استفاده از لیزر راهکاری برای کاهش رشد موهای زائد است

در حالی که در بسیاری از تبلیغات از لیزر به عنوان راهکاری دائمی برای رفع موهای زائد یاد می‌شود اما باید گفت که در حقیقت این دستگاه شیوه‌ای برای کاهش رشد موهای زائد است و نمی‌تواند آنها را به صورت دائمی رفع کند. البته برخی از افراد به ندرت شاهد عدم رشد موهای زائد خواهند بود اما به صورت کلی این عمل نمی‌تواند از رشد به صورت قطعی جلوگیری کند. سازمان سلامت آمریکا نیز در مجوز خود از این دستگاه به عنوان راهکاری برای کاهش رشد موهای زائد یاد کرده. نکته مهم در مورد استفاده از دستگاه لیزر این است که در صورت رشد مجدد موهای زائد، تراکم بسیار کمتر شده، ضخامت کاهش پیدا کرده و حتی رنگ موها نیز روشن‌تر خواهد شد.

دوری از واکس برای رسیدن به نتیجه بهتر

دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد رنگدانه‌های مو را هدف قرار می‌دهد. به همین خاطر مو باید در فولیکول یا ریشه حاضر باشد تا نتیجه بهتری به وجود آید. راهکار‌های سنتی رفع موهای زائد مثل واکس که روی ریشه مو تاثیرگذار هستند، روی درمان لیزر تاثیرگذار هستند. پیشنهاد می‌شود تا چند هفته قبل از عمل لیزر به هیچ عنوان از واکس برای رفع موهای زائد استفاده نکنید. البته جالب است که بدانید، کوتاه بودن موهای زائد به بهتر شدن نتیجه عمل لیزر کمک زیادی می‌کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که روز قبل از عمل موهای زائد را با استفاده از تیغ شیو کنید تا لیزر بتواند تاثیرگذاری مناسبی روی ریشه و فولیکول داشته باشد.

لیزر برای همه انواع مو مناسب نیست

دستگاه لیزر نمی‌تواند روی همه نوع رنگ مو مناسب باشد. موهایی با رنگ روشن مثل سفید، بلوند خاکستری و حتی قرمز با استفاده از لیزر به خوبی درمان نخواهند شد. لیزر رنگدانه‌هایی با رنگ تیره را هدف قرار می‌‌دهد و به همین خاطر روی موهایی با رنگ ذکر شده خوب عمل نمی‌کند. ترکیب رنگ پوست و مو نیز تاثیر زیادی روی فرآیند درمانی و نتیجه آن دارد. افرادی با پوست رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره بهترین کاندید برای رسیدن به بهترین نتیجه برای رفع موهای زائد هستند. البته حالا با پیشرفت تکنولوژی افرادی با پوست رنگ تیره با استفاده از لیزر Nd:YAG مورد درمان قرار می‌گیرند.

در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید

اگر جز افرادی هستید که زیاد در مقابل نور آفتاب قرار نمی‌گیرید، لیزر می‌تواند بهترین عملکرد را روی پوست و موی شما داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که چند ماه قبل از انجام عمل لیزر از برنزه کردن پوست خو خودداری کنید. تیره شدن رنگدانه‌ها باعث می‌شود که لیزر نتواند عملکرد خوبی داشته باشد و در کنار آن احتمال بروز عوارض جانبی مثل سوختگی و اسکار نیز افزایش پیدا می‌کند.

جلسات درمانی متعدد

اگر انتظار دارید که دستگاه لیزر بتواند موهای زائد را صرفا در یک جلسه رفع کند، باید در ایده خود تجدید نظر کنید. از آنجا که موهای بدن انسان دارای فاز‌های مختلف رشد، استراحت و ریزش است لیزر صرفا می‌تواند موهایی در فاز رشد فعال را درمان کند. موهای بدن به صورت همزمان در یک فاز قرار ندارند. به همین خاطر شما نیاز دارید تا جلسات درمانی متعددی را پشت سر بگذارید تا همه موها در فاز رشد فعال درمان شوند. به صورت کلی ممکن است یک فرد به سه تا هشت جلسه درمانی نیاز داشته باشد. رنگ پوست و مو، نقطه مد نظر بدن، تراکم مو و ضخامت آن نیز روی تعداد جلسات درمانی مورد نیاز تاثیرگذار خواهد بود.

عوارض جانبی زود گذر

وقتی پوست در مقابل منبع نوری بسیار قوی مانند لیزر قرار بگیرد، امکان بروز عوارض جانبی کاملا طبیعی است. بعد از درمان شاهد قرمزی یا تورم خواهید بود. البته این عوارض جانبی جای نگرانی ندارد و معمولا در چند ساعت تا چند روز بدون نیاز به درمان پزشکی رفع خواهند شد. برای بهتر شدن احساس ناراحتی از تورم و قرمزی می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

دستگاه لیزر، درمانی گران قیمت

نباید انتظار داشته باشید که درمان با استفاده از دستگاه لیزر ارزان قیمت باشد. استفاده از این تکنولوژی مدرن به صورت میانگین در سرتاسر جهان به ازای هر جلسه به هزینه‌ای 150 تا 500 دلاری نیاز دارد. البته با توجه به تاثیرگذاری بسیار خوب و ماندگاری بسیار زیاد حتی این هزینه زیاد در طولانی مدت نسبت به شیوه‌های سنتی باعث صرفه جویی خواهد شد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن