رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر، راهکاری دائمی یا موقت؟

رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر دایود ، راهکاری دائمی یا موقت؟

در حقیقت و کاملا خلاصه باید گفت که دستگاه لیزر دایود نمی‌تواند به صورت دائمی باعث توقف رشد موهای زائد روی بدن شود. دستگاه لیزر با تابش نور روی سطح پوست، آن را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. این انرژی سپس توسط فولیکول‌های مو جذب شده و افزایش حرارت در آنها باعث می‌شود تا رشد مو متوقف شود. این فرآیند باعث می‌شود که فولیکول‌ها برای مدت زیادی در حالت رکود قرار بگیرند. این حالت رکود بسیار بیشتر از حالتی است که موها با تیغ اصلاح شده یا حتی واکس شوند. وقتی نیز این موها دوباره رشد کنند بسیار نازک‌تر و البته رنگی روشن تر دارند. این درمان همچنین باعث کاهش تعداد موهای زائد خواهد شد.
در حالی که بسیاری از تبلیغات به دائمی بودن استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد اشاره دارند اما این درمان می‌تواند به کاهش تعداد موهای زائد در منطقه مورد نظر شود. این دستگاه نمی‌تواند موهای زائد را به صورت کامل از بین ببرد. بر اساس گزارش ارائه شده توسط کلینیک Mayo، دستگاه لیزر می‌تواند بهترین عملکرد را روی پوست‌هایی با رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود که این درمان زیر نظر متخصصی انجام شود که تجربه و درک خوبی از این نوع عمل داشته باشد.

عملکرد دستگاه لیزر دایود به چه شکلی است؟

دستگاه لیزر از نور به عنوان منبع اصلی برای ایجاد تشعشع استفاده می‌کند. در حین این عمل، نور لیزر به سطح پوست رسیده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این انرژی سپس می‌تواند باعث ایجاد آسیب به فولیکول‌های مو شود. فولیکول‌های مو تقریبا زیر سطح پوست قرار دارند. فولیکول مسئولیت اصلی برای رشد موها را بر عهده دارند. اگر آنها از بین بروند بدین ترتیب به صورت موقتی رشد موهای زائد متوقف خواهد شد. راهکار‌های سنتی مثل شیو، واکس، کندن و … باعث می‌شوند که مو از روی سطح پوست ناپدید شود. این راهکارهای سنتی به هیچ عنوان ریشه مو و فولیکول را تحت تاثیر قرار نخواهند داد. نواحی خاصی از بدن بهترین عملکرد را با درمان لیزر ارائه خواهند کرد. این نواحی شامل سینه، کمر، شانه‌ها، گردن، شکم و صورت هستند. همانگونه که گفته شده بهترین درمان روی افرادی با پوست روشن و موهایی با رنگ تیره انجام می‌شود. دلیل این امر این است که دستگاه لیزر کار خود را بر اساس ملانین موجود در مو انجام می‌دهد. ملانین در اصل همان رنگ مو است. اختلاف رنگ پوست و مو باعث می‌شود که دستگاه لیزر کار خود را بسیار بهتر انجام دهد. در حین درمان حتی موهایی که به صورت کامل تحت تاثیر قرار نگرفتند به خاطر فرآیند موجود تغییر رنگ داده و رنگی بسیار نزدیک به پوست خواهند داشت. همچنین بعد از درمان انتظار می‌رود که در چند روز بعد از درمان مقداری از موهای ناحیه درمان شده دچار ریزش شوند. به صورت کلی باید گفت که عمل با استفاده از دستگاه لیزر، عملی بسیار سریع است. نواحی کوچک مانند پشت لب صرفا برای درمان به چند دقیقه زمان نیاز خواهند داشت. نواحی بزرگتر مانند کمر یا سینه نیز صرفا در نیم ساعت یا حداکثر یک ساعت درمان خواهند شد. اگر در حین درمان دکتر از بی حس کننده موضعی استفاده کند، درمان بسیار راحت انجام شده و بعد از درمان نیز هیچ نیازی به استراحت وجود نخواهد داشت. برخلاف میزان موفقیت بسیار بالای استفاده از دستگاه لیزر برای درمان موهای زائد، فولیکول‌های مو در نهایت خود را درمان می‌کنند. این مورد باعث می‌شود که موهای زائد جدیدی دوباره رشد کنند. برای رسیدن به بهترین عملکرد شما نیاز دارید که جلسات درمانی نگهداری را در برنامه سالیانه خود قرار دهید.

دلیل انجام جلسات درمانی متعدد چیست؟

درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر صرفا در یک جلسه امکان پذیر نیست. تعداد جلسات درمانی در هر فرد کاملا متفاوت است اما بسیاری از افراد به چهار تا شش جلسه نیاز خواهند داشت. همچنین باید توجه داشت که این جلسات نمی‌توانند با فاصله زمانی کم انجام شوند و در میان هر جلسه به چهار تا شش هفته فاصله نیاز خواهید داشت. بدین ترتیب فاز کامل درمانی و انجام تمام جلسات درمانی شاید به بیش از 9 ماه زمان نیاز داشته باشد. بعد از هر جلسه درمانی شما شاهد کاهش موهای زائد خواهید بود. هر موی زائد باقی مانده یا دوباره رشد کرده نازک‌تر بوده و رنگی روشن تر خواهد داشت. موسسه‌های جهانی پیش بینی کردند که در جلسات اول درمانی، موهای زائد 10 تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کنند. همچنین باید گفت که شما برای رسیدن به بهترین نتیجه به جلسات نگه‌داری نیاز خواهید داشت. این جلسات درمانی کمک می‌کنند که فولیکول‌های آسیب دیده دوباره خود را درمان نکنند. بر اساس نیاز هر فرد شاید شما به یک یا دو جلسه نگه‌داری در سال نیاز داشته باشید. توجه داشته باشید که جلسات نگه‌داری صرفا بعد از انجام کامل دوره درمانی انجام خواهند شد. جلسات نگه‌داری نیز از نظر زمانی شبیه به جلسات اصلی درمان هستند. اگر صرفا نواحی کوچکی از بدن را درمان کرده باشید، مدت زمان جلسات نگه‌داری نیز بسیار کوتاه هستند.

نتیجه‌گیری کلی

در حالی که لیزر یک راهکار دائمی برای رفع موهای زائد نیست اما می‌تواند به عنوان راهکاری برای کاهش سرعت رشد مو مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دستگاه لیزر نیز می‌تواند هزینه زیادی را در پی داشته باشد و اگر نمی‌خواهید متحمل این هزینه شوید بهترین راهکار استفاده از شیوه‌های سنتی با ماندگاری بسیار کمتر است. در حالت کلی لیزر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها نیز شود چون راهکارهای سنتی به صورت روزانه یا هفتگی باید تکرار شوند و در زمان زیاد این هزینه‌ها می تواند با لیزر برابری کند.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن