تفاوت‌های لیزر دایود و الکساندرایت چیست؟

تفاوت‌های لیزر دایود و الکساندرایت چیست؟

در چند سال گذشته، شاهد رشد بسیار خوبی در تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر بودیم. در حالی که استفاده از این دستگاه‌ها در چند دهه قبل پیشنهاد نمی‌شد اما این روز‌ها حتی لیزر توانسته تاییده سازمان دارو و غذای ایالات متحده آمریکا را نیز کسب کند. این سازمان از دستگاه لیزر به عنوان راهکاری دائمی برای کاهش رشد موهای زائد یاد کرده است. البته لیزر هنوز نمی‌تواند روی همه ترکیب‌های رنگ پوست و مو تاثیرگذار باشد اما به صورت کلی تاثیرگذاری بسیار خوبی دارد. برای درمان همه ترکیب‌های رنگ پوست و مو از یک نوع لیزر استفاده نمی‌شود و به همین خاطر خوب است که اطلاعاتی در مورد این دستگاه‌ها داشته باشید. در این مقاله تلاش شده تا تفاوت‌های دو نوع دستگاه لیزر بسیار محبوب دایود و الکساندرایت تشریح شود. در ادامه همراه ما باشید تا اگر قصد انجام درمان با این نوع دستگاه‌های لیزر را داشتید، اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کنید.

الکساندرایت

این نوع دستگاه لیزر با نام الکس دایود نیز شناخته می‌شود. این دستگاه از طول موج 755 نانومتر استفاده می‌کند که نسبت به دایود کمتر است. این طول موج باعث شده که استفاده از آن روی پوست‌هایی با رنگ روشن و موهایی با رنگ تیره بسیار خوب عمل کند. طول موج کمتر باعث شده که لیزر الکساندرایت تاثیرگذاری مناسب روی پوست‌هایی با رنگ تیره نداشته باشد. دهانه بزرگتر این دستگاه باعث می‌شود که الکساندرایت برای درمان نقاط وسیع‌تر از بدن بسیار خوب عمل کند. الکساندرایت برای درمان نواحی با سطح مقطع بسیار بزرگ مثل کمر، سینه و پاها مناسب است.

دایود

دستگاه لیزر دایود، نسبت به الکساندرایت از طول موج بیشتری استفاده می‌کند. دستگاه‌های لیزر دایود از طول موج بین 800 تا 810 نانومتر بهره می‌برند. طول موج بیشتر باعث می‌شود که لیزر دایود نفوذ بسیار بیشتری نسبت به الکساندرایت داشته باشد. ساختار کلی دایود به گونه‌ای است که از لحاظ تئوری ملانین در حین درمان در نظر گرفته نشده و نور لیزر و انرژی تبدیل شده آن صرفا روی فولیکول‌های مو تاثیرگذار باشند. طول موج بالاتر باعث می‌شود که شاهد آسیب‌های پوستی و تغییر رنگ نباشید. طول موج پایین‌تر به صورت تئوری باعث می‌شود که عوارض جانبی بیشتر به وجود آید. دستگاه لیزر دایود می‌تواند روی موهای ضخیم تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. در این نوع لیزر شانس درمان مناسب برای افرادی با پوست روشن و موهای تیره بیشتر است. اگر دارای پوست تیره هستید، بهتر است از لیزر‌های دیگر مثل Nd:YAG با طول موج بالاتر از 1000 نانومتر استفاده کنید.

تحقیقات پزشکی

برای درک بهتر تفاوت‌های دستگاه‌های لیزر دایود و الکساندرایت بهتر است که به تحقیقات پزشکی مراجعه کنیم. به صورت کلی هر دو این دستگاه‌ها برای درمان روی ترکیب پوست‌های روشن و موهایی تیره بهترین عملکرد را دارند اما باز هم تفاوت‌هایی در نتایج به دست آمده مشاهده خواهد شد. در تحقیقات انجام شده بیش از سی نفر حضور داشتند که البته همه آنها دارای پوست‌هایی با رنگ روشن بودند. برای درمان همه این افراد از هر دو لیزر استفاده شد. همه این افراد شش جلسه درمانی را پشت سر گذاشتند. این جلسات درمانی با فاصله یک ماهه انجام شدند. برای اینکه نتایج کاملا قابل مقایسه باشند درمان صرفا روی زیر بقل انجام شدند. برای ایجاد درک بهتر از نتایج به دست آمده، موهای زائد قبل از شروع درمان، بعد از اتمام درمان و یک سال و نیم بعد از درمان اندازه گیری شدند. باید گفت که هر دو لیزر توانستند نتایج بسیار خوبی را ارائه کنند. لیزر دایود توانست تاثیرگذاری بیش از 72 درصد داشته باشد. این مقدار برای لیزر الکساندرایت 71 درصد بود. البته مقایسه اصلی یک سال و نیم بعد از اتمام درمان انجام شد. می‌توان گفت که هر دو لیزر تاثیر بسیار مناسبی داشتند. بر اساس آمار ارائه شده میزان نتیجه ارائه شده توسط لیزر دایود بیش از 73 درصد و لیزر الکساندرایت بیش از 71 درصد بود. یکی از نگرانی‌های موجود در مورد استفاده از دستگاه‌های لیزر به وجود آمدن عوارض جانبی است. بسیاری از بیماران ظهور عوارض جانبی مثل قرمزی پوست را با استفاده از لیزر الکساندرایت گزارش کردند. البته این عوارض جانبی بسیار گذرا و موقت بودند. لیزر الکساندرایت نیز درد بسیار کمتری را به بیمار وارد می‌کند و همه افراد درمان شده این مطلب را تایید کردند. البته همه آنها نیز معتقد هستند که درد ناشی از دو شیوه درمانی کاملا قابل تحمل است. در نهایت باید گفت که با انجام این تحقیقات باید گفت که هر دو دستگاه‌های لیزر دایود و الکساندرایت می‌توانند نتایج بسیار خوبی را ارائه کنند و همچنین عوارض جانبی جدی را به همراه ندارند. در حالتی کلی نمی‌توان گفت که کدام لیزر عملکرد بهتری دارد چون هر دو آنها نتایج بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن