استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد چه ریسکی را به همراه دارد؟

استفاده از شیوه‌های سنتی رفع موهای زائد، هنوز هم از محبوبیت زیادی در میان همه مردم برخودار است اما استفاده از عمل لیزر برای رفع موهای زائد روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این مورد باعث شده تا مردم به ریسک‌های مربوط در مورد این عمل تفکر کنند. در حالت کلی باید گفت که استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد، اگر توسط مختصص انجام شود ریسک چندان زیادی را به همراه ندارا اما همیشه بحث‌هایی در مورد آن وجود دارد.

لیزر به صورت کلی دارای عوارض جانبی است که بسیاری از آنها بدون نیاز به درمانی خاص بعد از چند روز نگه‌داری رفع خواهند شد. البته در برخی از موارد نادر ممکن است عوارض جانبی مشاهده شود که رفع آنها بسیار پیچیده باشد. در میان عوارض جانبی بسیار شایع استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد بدن می‌تواند به قرمزی و حساسیت بعد از عمل اشاره کرد. در بسیاری از موارد ممکن است که بیمار بعد از عمل لیزر قرمزی و یا تورم را در ناحیه تحت درمان حس کند. این عوارض جانبی بسیار سطحی بوده و شاید در استفاده از شیوه‌های سنتی رفع موهای زائد مثل واکس نیز با آنها برخورد کنید. متخصص‌ها معمولا برای جلوگیری یا کاهش این عوارض جانبی از ژل های بی حس کننده یا دستگاه‌های خنک کننده سطح پوست در حین عمل استفاده می‌کنند. در صورت به وجود آمدن این عوارض نیز معمولا بعد از چند ساعت از اتمام عمل شاهد رفع آنها خواهیم بود. برای بهبود شرایط نیز بیمار می‌تواند از کیسه آب یخ برای کاهش تورم و یا درد استفاده کند. اگر حس کردید عوارض جانبی بهبود پیدا نکرده بهتر است که از خود درمانی جلوگیری کرده و سریعا به متخصص مراجعه کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار شایع در استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد، تغییر موقتی رنگ پوست است. بعد از انجام عمل شاید شاهد این باشید که پوست ناحیه تحت درمان دارای رنگی تیره یا روشن‌تر شده باشد. اگر پوست شما روشن است، احتمالا شاهد تغییر رنگ به سمت تیره خواهید بود، در سمت افرادی با پوست تیره این مشکل کاملا برعکس است. همانند عوارض جانبی مثل تورم یا قرمزی، این عارضه نیز موقتی بوده و معمولا بعد از مدتی بدون نیاز به درمانی خاص، بهبود خواهد یافت.

البته بدون شک دستگاه لیزر مو دایود در مواردی بسیار نادر می‌تواند باعث به وجود آمدن عوارض جانبی بسیار شدید باشد. این ریسک در صورتی به شدت افزایش پیدا می‌کند که بیمار قصد استفاده از لیزر‌های خانگی را داشته باشد. استفاده از این دستگاه‌ها نیاز به تمرین مخصوص دارد و در صورت عدم تخصص می‌تواند باعث به وجود آمدن عوارض جانبی شدید و شاید غیر قابل جبران شود. از عوارض جانبی بسیار نادر استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رشد مو بسیار زیاد در منطقه درمان شده
  • تغییر بافت کلی پست، این ریسک در حالی افزایش پیدا می‌کند که پوست قبل از انجام عمل برنزه شده باشد
  • اسکار، این ریسک در افرادی که مستعد به وجود آمدن اسکار در پوست هستند افزایش پیدا می‌کند
  • تاول و پوسته پوسته شدن، این عارضه جانبی می‌تواند به خاطر حضور در نور آفتاب با فاصله کم از زمان عمل لیزر به وجود آید

اگر دچار هر کدام از این عوارض جانبی شدید بهتر است سریعا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. همانطور که اشاره شد، این عوارض جانبی بسیار نادر هستند اما بهتر است که حتما از آنها اطلاع داشته باشید.

یکی دیگر از سوال‌هایی که در مورد لیزر مطرح می‌شود، امن بودن آن در هنگام بارداری بانوان است. به شدت پیشنهاد می‌شود که در هنگام بارداری از عمل لیزر استفاده نشود. دلیل اصلی این امر نیز این است که هیچ مطالعه‌ای روی انسان در این قسمت انجام نشده است و کسی نمی‌داند که آیا لیزر می‌تواند اثر مخربی روی جنین داشته باشد یا خیر. گرچه بهتر است برای حفظ سلامتی جنین از انجام این عمل خودداری شود. بانوان به خاطر تغییر هورمون ها در هنگام بارداری شاید شاهد رشد موهای زائد در نقاطی از بدن باشند که قبلا مشاهده نمی‌شدند. این موهای زائد بعد از پایان دوران بارداری به صورت خودکار محو خواهند شد و نیازی به درمان لیزر برای رفع آنها نخواهد بود.

سوال مهم بعدی این است که آیا لیزر می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان در انسان شود؟ باید گفت که ایجاد سرطان بعد از انجام لیزر در واقع یک افسانه است. در حقیقت بر اساس تحقیق انجام شده توسط موسسه نگه‌داری از پوست، عمل لیزر می‌تواند برای درمان برخی از ضایعات پیش سرطانی نیز مفید واقع شود. لیزر های مختلفی نیز برای درمان اثر مخرب خورشید روی پوست و چین و چروک استفاده می شود. لیزر‌های استفاده شده برای درمان های مختلف روی پوست مانند رفع موهای زائد دارای تشعشعات بسیار ناچیزی هستند. به همین دلیل این درمان خطری برای به وجود آمدن سرطان در بدن بیمار به وجود نمی‌آورد.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن