آیا استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد صورت باعث ایجاد اسکار می‌شود؟

ما نگرانی شما را درک می‌کنیم، هر چه باشد آیا واقعا کسی علاقه به استفاده از لیزر روی صورت خود دارد؟ البته استفاده از هر نوع لیزر، پتانسیل به وجود آوردن برخی از زخم‌ها یا اسکار را دارد. در بسیاری از مواقع قبل از عمل فرمی توسط بیمار امضا می‌شود که امکان به وجود آمدن زخم یا اسکار را گوش‌زد می‌کند. تغییر رنگ پوست بعد از انجام عمل لیزر معمولا بعد از چند هفته به صورت طبیعی رفع می‌شود. با گفتن تمام این موارد باید گفت که امکان به وجود آمدن اسکار در عمل لیزر برای رفع موهای زائد بسیار پایین است اما به چند فاکتور که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم بستگی دارد:

  • مهارت، دانش و تجربه فردی که عمل لیزر را انجام می‌دهد
  • قابلیت بدن شما برای بازسازی و ترمیم
  • میزان رنگدانه ملانین در پوست شما
  • نوع لیزری که برای درمان استفاده می‌شود

بسیاری از بیماران تغییر رنگ پوست را بعد از انجام عمل لیزر تجربه خواهد کرد. ممکن است رنگ پوست نسبت به نقاط دیگر روشن یا تاریک‌تر شود. بسیاری عقیده دارند که این تغییر رنگ همان وجود زخم یا اسکار است که در بسیاری از موارد حقیقت ندارد. تغییر رنگ رنگدانه‌های پوست بعد از عمل به وجود می‌آید که بعد از چند هفته به صورت خود به خود ترمیم می‌شوند.

تجربه و مهارت، کلید اصلی

در حقیقت، اسکار ممکن است که در حین عمل لیزر به وجود آید اما وقتی اینکار توسط یک فرد حرفه‌ای و تکنسین انجام شود ریسک به وجود آمد اسکار تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. به خصوص که فرد شرایط کامل برای عمل مناسب را داشته باشد. به وجود آمدن اسکار بیشتر به خاطر این است که از دستگاه لیزر به درستی استفاده نمی‌شود. وقتی یک فرد بی تجربه با دانش کم از لیزر به صورت نادرست استفاده می‌کند، ممکن است که لیزر بیش از جد به پوست نفوذ کرده و شاهد به وجود آمدن تاول و در نهایت اسکار باشیم. به خاطر اینکه پوست‌های متفاوت نیاز به استفاده از لیزر‌های متنوع دارند، مهم است که یک تکنسین ماهر عمل

را انجام دهد. این افراد تجربه و تمرین را دارند که بدانند از کدام لیزر به چه شیوه‌ای برای رفع مو‌های زائد روی پوست ‌های مختلف استفاده کرده و در نهایت به پوست آسیبی وارد نکنند.

مطمئن نیستید که چگونه باید یک تکنسین ماهر لیزر را پیدا کنید؟ به نکات زیر توجه کنید

  1. قیمت معیار اصلی شما نباشد: وقتی با مراکز مختلف انجام عمل لیزر تمامس می‌گیرید ممکن است که با قیمت‌های کاملا متفاوت روبرو شوید. این اشتباه را انجام دهید که صرفا ارزان‌ترین خدمت ارائه شده را انتخاب کنید. مراکز ارزان قیمت معمولا آن کیفیتی که شما به دنبال آن هستید را ارائه نخواهند کرد.
  2. در مورد تجربه و دانش تکنسین لیزر سوال کنید: در حالی که انجام عمل لیزر به صورت کلی بی خطر و تاثیر‌گذار هستند، کمی پتانسیل برای خطراتی مثل سوختگی یا اسکار وجود دارد. متخصص با تجربه و تمرین دیده لیزر می‌تواند با شما در مورد ریسک‌های موجود صحبت کرده و راهکار‌های ارائه شده برای کاهش این ریسک را با شما به اشتراک بگذارد.
  3. تمیز بودن مراکز درمانی اهمیت دارد: همیشه به احساس خود در مورد اتاقی که قرار است عمل در آنجا انجام شود یا به صورت کلی محیط مرکز توجه کنید. اتاق عمل همیشه بعد از مراجعه هر بیمار باید به دقت تمیز شود. دستگاه لیزر و هند پیس آن باید بعد از هر استفاده ضد عفونی شود.
  4. بپرسید که چه کسی در انجام عمل نظارت می‌کند: بسته به قوانین وجود ممکن است که حضور پزشک متخصص در هنگام انجام عمل به عنوان ناظر الزامی باشد. به دنبال کلینیکی باشید که حضور دکتر یا انجام عمل توسط پزشک متخصص اجباری باشد.
  5. درخواست تصویر برداری قبل و بعد از عمل را ارائه کنید: دکتر‌های بسیار زیادی در زمینه عمل‌های زیبایی عکس‌های قبل و بعد از عمل را به بیمار ارائه می‌کنند. این مورد می‌تواند دید بسیار خوبی از نتیجه به دست آمده به بیمار ارائه کند.

گروهی از بیماران ریسک بالاتری برای ایجاد اسکار بعد از انجام لیزر دارند. افرادی که رنگ پوست خود را برنزه کردند، افرادی که دارای موهای تیره رنگ و پوست با رنگ تاریک تر هستند، افرادی که پوست و موی روشنی دارند مطمئنا دارای ریسک بیشتری برای ایجاد اسکار هستند. برای جلوگیری از افزایش ریسک ایجاد اسکار، مهم است که متخصص از لیزر مناسب روی پوست شما استفاده کند. لیزر Nd:YAG برای استفاده روی پوست‌های با رنگ تاریک‌تر پیشنها شده چون می‌تواند طول موج بالاتری را به پوست اعمال کند و بدون ایجاد خطر مو های زائد را برطرف کند. اگر پوست خود را برنزه کردید، از انجام عمل لیزر تا بازگشت رنگ پوست به حالت عادی خودداری کنید. همچنین وقتی در حین انجام جلسات مختلف لیزر هستید نباید به هیچوجه پوست خود را برنزه کنید چون امکان تغییر رنگ پوست و یا ایجاد اسکار وجود دارد.

دانش لیزر برای رفع موهای زائد

رفع موهای زائد با استفاده از لیزر در واقع از پالس‌های لیزر به صورت انتخابی برای نابود کردن فولیکول‌های مو با هدف قرار دادن ملانین در آنها، استفاده می‌کند. رنگدانه‌های فولیکول نور لیزر را دریافت کرده، سپس فولیکول آسیب دیده و رشد مو به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه لیزر فقط ملانین مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ترکیب مو‌های تیره رنگ و پوست روشن می‌تواند کاندیدای ارائه بهترین نتیجه باشد. طول جلسات لیزر برای رفع موهای زائد، به اندازه مد نظر در بدن بستگی دارد. بدین صورت که طول جلسه می‌تواند بر این اساس از چند دقیقه تا چند ساعت متغییر باشد. قبل از جلسه انجام لیزر برای رفع موهای زائد، به بیمار عینک محافظ چشم و در صورت نیاز بی حس کننده داده می‌شود. وقتی جلسه شروع می‌شود، گزیدن یا نیش زدن را روی پوست خود حس می‌کنید و به این ترتیب می‌توان گفت که لیزر فعال شده است. جلسه شامل پالس‌های لیزر مختلفی است که روی پوست شما تابیده خواهد شد که شاید حس خارش یا سوختگی را نیز به شما القا کند. البته جای نگرانی نیست، درد آن چند بد نخواهد بود. اگر بعد از عمل شاهد قرمز شدن یا خارش پوست بودید، اصلا نگران نباشید. لیزر کار خود در غیر فعال کردن فولیکول مو را انجام داده است. لیزر احتمالا پوست شما را نیز کمی تحریک کرده است. قرمزی و خارش در پوست ممکن است تا 24 ساعت ادامه داشته باشد. اگر این عوارض بیش از 24 ساعت ادامه داشت بهتر است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید. البته در بسیاری از موارد هیچ مشکلی وجود ندارد اما مشورت با پزشک هیچ ضرری نخواهد داشت.

کاهش ریسک

برای کاهش ریسک ایجاد اسکار و زخم این قدم‌ها را دنبال کنید:

  1. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: همه نواحی درمان شده توسط لیزر برای رفع مو‌های زائد باید با کرم ضد آفتاب پوشیده شوند.
  2. مطمئن شوید که بعد از انجام عمل از یخ یا روش‌های مشابه استفاده کنید: از این شیوه برای خنک نگه داشتن پوست و کاهش ناراحتی‌های به وجود آمده استفاده کنید.
  3. اگر هر مشکلی مثل تاول، خون ریزی یا خراشیدگی مشاهده کردید به سرعت به متخصص پوست مراجعه کنید.
  4. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما برای هماهنگی آن با دوره درمان لیزر با متخصص خود مشورت کنید.

اگر مطمئن باشید که عمل شما توسط یک فرد با تجربه انجام می‌شود با در نظر داشتن موارد ذکر شده، امکان به وجود آمدن زخم و اسکار بسیار بسیار پایین است.

هنوز هیچ امتیازی به این مطلب نداده اید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن